[ویکی فقه] اعتماد غضایری به راوی، از اصطلاحات بکار رفته در علم حدیث بوده و از اسباب مدح راوی به شمار می رود. دانشمندان علوم حدیث "اعتماد غضایری به راوی" را از اسباب مدح دانسته اند. نکات مهم در این باره به چند نکته باید اشاره کرد:اولا: غضایری کیست؟ منظور از غضایری ابوالحسن احمد بن حسین بن عبیدالله غضایری است؛ ثانیا: چرا اعتماد غضایری به راوی از اسباب مدح شمرده شده است؟چون که غضایری با اندک شبهه ای راویان را تضعیف می کرد. روی این جهت اگر غضایری به کسی اعتماد کرد و یا از وی روایت نمود مفید مدح عالی بلکه بیان گر مورد اعتمادبودن و توثیق او می باشد.از این اصطلاح به روایت غضایری از راوی نیز تعبیر می شود.
جمله سازی با اعتماد غضایری به راوی
سوم شخص عینی این اجازه را به راوی میدهد که ترجیح دهد در بسیاری از موارد عمداً سعی کند خنثی یا بیتعصب بماند، مانند بسیاری از مقالات روزنامهها. این روش همچنین سوم شخص دراماتیک نیز نامیده میشود زیرا راوی مانند یک خواننده دراما، خنثی و بیتفاوت است نسبت به پیشرفت داستان و پیرنگ - تنها یک ناظر بدون نقش است. این روش همچنین در میانه قرن بیستم توسط نویسندگان فرانسوی در نهضت رمان نو استفاده میشده است.
سوم شخص عینی این اجازه را به راوی میدهد که ترجیح دهد در بسیاری از موارد عمداً سعی کند خنثی یا بیتعصب بماند، مانند بسیاری از مقالات روزنامهها. این روش همچنین سوم شخص دراماتیک نیز نامیده میشود زیرا راوی مانند یک خواننده دراما، خنثی و بیتفاوت است نسبت به پیشرفت داستان و پیرنگ - تنها یک ناظر بدون نقش است. این روش همچنین در میانه قرن بیستم توسط نویسندگان فرانسوی در نهضت رمان نو استفاده میشده است.
مأموران کلانتری در این میان به راوی داستان مظنون میشوند و او برای اینکه اعدامش نکنند، فرار را به قرار ترجیح میدهد. بسیار بدیهیست که در چنین داستانی راوی برای فرار از چنگ پلیس، سوار یک دوچرخه بشود. اما هنگام گریز از چنگ قانون به سومین پلیس برمیخورد و درمییابد که دیگر گریزگاهی وجود ندارد.