[ویکی فقه] اجازه به مجاز مجهول، از اصطلاحات بکار رفته در علم حدیث بوده و به اذن نقل حدیث به شخص غیر معلوم گفته می شود. مراد از "اجازه به مجاز مجهول" آن است که شخص معینی به شخص مجهولی نسبت به کتاب مشخصی اجازه نقل روایت دهد مثل این که بگوید: "اجزت لمحمد بن خالد بکتاب کذا" یعنی به محمد بن خالد اجازه دادم که فلان کتاب را روایت کند. در حالی که "محمد بن خالد" مشترک بین گروهی از راویان است.بعضی "اجازه به مجهول" را به علت مجهول بودن باطل دانسته اند. مستندات مقاله در تنظیم این مقاله از منابع زیر استفاده شده است:• عاملی، علی بن احمد، الرعایة فی علم الدرایه. ۱. ↑ عاملی، علی بن احمد، الرعایة فی علم الدرایه، ص۲۶۸. ...
جمله سازی با اجازه به مجاز مجهول
بعد از جنايت بين در و ديوار قنفذ ملعون با همراهانش بدون اجازه به خانه على هجومآوردند. على (ع ) سراغ شمشيرش رفت، ولى آنان زودتر به طرف شمشير آن حضرترفتند، و با عده زيادشان بر سر او ريختند. عده اى شمشيرها را بدست گرفتند و بر آنحضرت حمله ور شدند و او را گرفتند و بر گردن وى طنابى (سياه ) انداختند. و بنا برنقلى دست على (ع ) را نيز با طناب بستند.(169)
گفتند: هر كس مى خواهى باش، گذشته گذشت، امروزه دوره صدارت ميرزا تقى خان اميركبير است، بايد با كسب اجازه به حضور نخست وزير ايران شرفياب شوى. گفت: پساجازه بگيريد. يكى از پيشخدمت ها رفت به اطاق صدراعظم و برگشت و گفت: مكتوب خودرا بده تا من تسليم كنم، چون به شما اجازه ورود ندادند.
آیات آغازین سورهٔ فتح[قرآن ۱۰] خطاب به محمّد میگویند گناهان پیشین تو را بخشیدیم و گناهان آینده تو را نیز خواهیم بخشید. نام محمّد چهار مرتبه در قرآن آمده است اما موضوع بیشتر آیات قرآن خود اوست. در قرآن محمّد بهصورت فرستادهٔ خدا و مورد احترام یاد شده است و از پیروان محمّد خواسته شده است که بدون اجازه به خانهٔ او وارد نشوند و درگوش او در جمع سخن نگویند.
تو اولا دو عدد نان دزديدى، دو گناه كردى و دو عدد انار دزديدى، دو گناه ديگر انجامدادى، روى هم چهار گناه مرتكب شدى. و چونمال مردم را بدون اجازه به نام صدقه به ديگرى دادى، نه تنها ثواب نكردى، بلكهچهار گناه ديگر بر آن افزودى. مجموعا هشت گناه شده، نه، اين كه درمقابل چهار گناه، چهل ثواب كرده باشى.