[ویکی فقه] آبروریزی در جاهلیت. در زمان جاهلیت دختردار شدن، نوعى آبروریزی در نگاه عرب جاهلى قلمداد می شده است. در قرآن کریم در سوره نحل در آیات ۵۸ و ۵۹ به موضوع دختردار شدن افراد و نوع نگاهی که به این بحث بوده اشاره شده است. ← ناراحتی از دختردار شدن ۱. ↑ نحل/سوره۱۶، آیات۵۸-۵۹. مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۱، ص۹۶، برگرفته از مقاله «آبروریزی در جاهلیت». ...
جمله سازی با ابروریزی در جاهلیت
شیخ صدوق در کتاب خصال، از امام صادق نقل کردهاست که پیامبر به علی فرمود: عبدالمطلب پنج سنت را در جاهلیت اجرا کرد که خداوند همان را در اسلام مقرر فرمود: او زن پدر را بر فرزندانش حرام کرد و خداوند هم فرمود: «وَ لا تَنْکِحُوا ما نَکَحَ آباؤُکُمْ مِنَ النِّساءِ»، با زنهایی که در نکاح پدرانتان بودهاند، نکاح نکنید.
در طلاق جاهلیت، مرد برای آزار زن میتوانست دائم در طلاق و رجوع باشد و به هر تعداد بار که بخواهد، زن را طلاق دهد و به او رجوع کند. طلاق در جاهلیت با الفاظ صورت نمیگرفت و به شیوه ورود مرد به خیمه مشخص میشد.
در جاهلیت عرب در هر قبیله معمول بوده اگر کسی از این قبیله کشته میشد، تمام افراد آن قبیله خود را صاحب خون میدانستند و هر فردی از قبیله قاتل را میدیدند میکشتند و کلمه ثار به همین معنا است و کاری نداشتند که او مقصر بوده یا نه چون عضو آن قبیله قاتل است باید کشته شود و کاری نداشتند که فرزند مقتول است یا صاحب خون. چون عضو این قبیله است خود را طلبکار میدانستند و اگر زور داشت میکشت.
معنای زنا در عرب جاهلی چندان روشن نیست؛ از جمله آوردهاند که در جاهلیت کسی را زناکار میدانستند که با فردی از قبیلهٔ دیگر آمیزش میکرد. اما چندین نوع نکاح نیز در میانشان مرسوم و جایز بود که اسلام فقط یک گونه از آنها را روا شمرده و سایر ازدواجها را مصداق زنا دانست. انواع نکاح به شرح زیر بوده است:
معنای زنا در عرب جاهلی چندان روشن نیست؛ از جمله آوردهاند که در جاهلیت کسی را زناکار میدانستند که با فردی از قبیلهٔ دیگر آمیزش میکرد. اما چندین نوع نکاح نیز در میانشان مرسوم و جایز بود که اسلام فقط یک گونه از آنها را روا شمرده و سایر ازدواجها را مصداق زنا دانست. انواع نکاح به شرح زیر بوده است: