شبهای مهتابی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] به شبهای روشن بر اثر تابش نور ماه شبهای مهتابی می گویند؛ که به مناسبت وقت نمازصبح در کلمات معاصران به کار رفته است.
عنوان شبهای مهتابی یا «لیالی مقمره»به ضم میم اول و کسر میم دوم، بر شبهایی اطلاق می‏شود که در مقایسه با دیگر شبها روشن‏تراند؛ به گونه‏ای که تابش نور ماه مانع رؤیت فجر صادق در اول وقت طلوع آن می‏گردد و رؤیت سپیده صبح در این شبها با کمی تأخیر (حدود ده دقیقه بر حسب نوسان نور ماه) امکان‏پذیر است. بنابراین، علاوه بر شبهای سیزده تا هفدهم که قرص ماه به نسبت کامل و نور آن زیاد است، بر شبهای پس از آن- تا نزدیک به اواخر ماه- نیز به جهت نزدیک شدن تدریجی ماه به افق شرقی (محل برآمدن سپیده صبح) شبهای مهتابی اطلاق و یا حکم شبهای مهتابی به این شبها نیز سرایت داده شده است.
احکام شب های مهتابی
۱. ↑ الرسائل العشرة (امام خمینی) ص۱۹۹.۲. ↑ مصباح الفقیه ج۹، ص۱۳۴.۳. ↑ الرسائل العشرة (امام خمینی) ص۱۹۹-۲۰۵.۴. ↑ التنقیح ج۱، ص۲۸۴.۵. ↑ مجمع المسائل ج۱، ص۱۲۷.۶. ↑ توضیح المسائل مراجع ج۱، ص۴۱۱ و ۴۳۹.
منبع
...

جمله سازی با شبهای مهتابی

سونای یا سون آی (son ay) در فولکلور آذربایجان به آخرین شبهای مهتابی تابستان گفته می‌شود. در تفکر اسطوره‌ای آذربایجان ماه و خورشید عاشقان ابدی یکدیگرند که هرگز به هم نمی‌رسند. بعد از سونای تا شروع بهار، در روستاهای آذربایجان خواستگاریها، نامزدیها و عروسیها صورت می‌گیرد.
جایگاه و موضع ادبی بیورنسون، در حوزه فرهنگ و ادبیات نروژ، در سال ۱۸۵۴ میلادی، تعیین می‌شود؛ یعنی زمانی که وی، در نقدی که بر یک مجموعه منتخب ادبی، از شاعران مشهور نروژی نوشته بود؛ به شدت از آثار یوهان سباستین ولهاون؛ و دیگر شاعران احساساتی انتقاد کرد و نوشت: «وقت این پرسه زدنهای بیمارگونهٔ شبهای مهتابی، در خواب و خیال سر آمده‌است!» نقد تندی که بیورنسون، نوشته بود، طبیعتاً بحث‌انگیز بود؛ اما در همه حال نام بیورنستیرنه بیورنسون، بر سر زبان دوست و دشمن افتاد؛ و در پایتخت نروژ، دیگر کسی باقی نبود که وی را نشناسد.تقریباً در همین زمان بود که بیورنسون، در یک روزنامه بامدادی پایتخت،[الف] به عنوان منتقد هنرهای نمایشی و تئاتر، شروع به کار کرد.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال راز فال راز فال شمع فال شمع فال انبیا فال انبیا فال تاروت فال تاروت