سوره حدید

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] حدید، سوره، پنجاه وهفتمین سوره قرآن کریم در ترتیب مصحف می باشد.
در ترتیب نزول، نود وچهارمین سوره است و پس از سوره زلزال و پیش از سوره محمد قرار دارد.
مکی یا مدنی
بنابر قول مشهور، این سوره مدنی است، اما برخی بنابر روایاتی ــ نظیر روایت اسلام آوردن عمر که در پی خواندن آیات آغازین این سوره بودــ تمام یا آیات نخستین این سوره را مکی دانسته اند.
تعداد آیات
سوره حدید ۲۹ آیه دارد و به دلیل آغاز شدن با فعل «سَبَّحَ» جزء سوره های مسبّحات است و طبق بعضی اقوال، از مفصّلات به شمار می آید.
وجه تسمیه
...
[ویکی شیعه] سوره حَدید پنجاه و هفتمین سوره قرآن به ترتیب کتابت و نود و چهارمین سوره به ترتیب نزول و از سوره های مدنی است. این سوره به دلیل آمدن کلمه “حدید ” در آیه ۲۵، حدید نام گرفته است. سوره حدید بعد از سوره إسراء، دومین سوره از سوره های هفتگانه مسبّحات است و از نظر حجم از گروه سوره های مفصلات به شمار می آید. موضوع اصلی این سوره تشویق به انفاق است و به موضوعاتی مانند توحید و صفات الهی نیز می پردازد. آیه قرض الحسنه (مَن ذَا الَّذِی یُقْرِ ضُ اللَّـهَ قَرْ ضًا حَسَنًا فَیُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ کَرِ یمٌ) ازجمله آیات مشهور این سوره به شمار می آید. در روایات، درک حضرت مهدی(ع) و نوشته شدن در گروه مؤمنان از خواص خواندن این سوره ذکر شده است.
نام ها و سبب نام گذاری دلیل نام گذاری سوره، استفاده از کلمه حدید در آیه ۲۵ این سوره است. از امام علی(ع) نقل شده است که منظور از آهن، خلقت آن است. همچنین آن حضرت در روایت دیگری منظور از آهن را سلاح دانسته اند.
محل و ترتیب نزول سوره حدید پنجاه و هفتمین سوره قرآن به ترتیب کتابت و نود و چهارمین سوره به ترتیب نزول و از سوره های مدنی است. برخی به دلیل برخی روایات، این سوره را مکی دانسته اند؛ اما نظر مشهور، مدنی بودن این سوره است.
[ویکی اهل البیت] سوره حدید پنجاه و هفتمین سوره از قرآن است و دارای 29 آیه است.
سوره «حدید» مدنی است. این سوره در ترتیب مصحف پنجاه و هفتمین سوره و در ترتیب نزول نود وچهارمین سوره قرآن کریم است که پیش از آن سوره زلزال و پس از آن سوره محمد نازل شده است.
تعداد آیات آن بیست و نه آیه عراقی و بیست و هشت آیه از نظر دیگران است. اختلاف آن در دو آیه است: آیه «مِنْ قِبَلِهِ الْعَذابُ» (آیه 13) کوفی و «الْإِنْجِیلَ» (آیه 27) بصری است.
ابی بن کعب از پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله روایت کرده که فرمودند هر کس سوره «حدید» را بخواند نوشته می شود از کسانی که ایمان بخدا و پیامبران او آورده اند.
عرباض بن ساریه گوید که پیامبر صلی الله علیه و آله قبل از آن که بخوابد «مسبّحات» را می خواند و می فرمود در آنها آیه ای هست که از هزار آیه افضل است.
و عمر بن شمر از جابر بن یزید جعفی از امام باقر علیه السلام روایت کرده که فرمود: کسی که تمام مسبحات را پیش از خوابیدن بخواند، نمیرد تا اینکه درک کند حضرت قائم علیه السلام را و اگر بمیرد در جوار حضرت رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله خواهد بود.
حسین بن ابی العلاء از امام صادق علیه السلام روایت کرده که فرمود هر کس که سوره «حدید» و «مجادله» را در نماز واجب بخواند و آن را ادامه دهد خداوند ابدا او را عذاب نکند تا بمیرد و در خودش و خاندانش ابدا بدی نبیند و هیچ بیماری به بدنش نرسد.
غرض این سوره تحریک و تشویق مؤمنین به انفاق در راه خداست، هم چنان که تکرار امر صریح به این معنا در خلال آیاتش اشعار بدان دارد، یک جا می فرماید:" آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ أَنْفِقُوا مِمَّا جَعَلَکُمْ مُسْتَخْلَفِینَ فِیهِ..." و جای دیگر می فرماید:" مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً..." و باز جای دیگر می فرماید:" إِنَّ الْمُصَّدِّقِینَ وَ الْمُصَّدِّقاتِ وَ أَقْرَضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً" و در تشویق مردم به این عمل همین بس که انفاق مردم را قرض دادن آنان به خدای عز اسمه دانسته، و معلوم است که خدای عز و جل عالیترین و مقدس ترین و بهترین مطلوبست، او هرگز خلف وعده نمیکند، و او وعده شان داده که اگر به وی قرض بدهند مضاعف و چند برابر بر می گرداند، و نیز وعده داده که در عوض انفاقشان اجری کریم و بسیار زیاد بدهد.

جمله سازی با سوره حدید

هابیل، مؤمن آل فرعون، حبیب نجار و علی بن ابی‌طالب. در کتاب تفسیر مراغی از تفاسیر اهل سنت؛ روایتی از پیامبر اسلام نقل شده که در آن مصداق روشنی برای «سابقون» ذکر نشده‌است و تنها به این مطلب اشاره دارد که سابقون کسانی هستند که وقتی حق به آنها عرضه شود؛ می‌پذیرند و هنگامی که از حق سؤال شوند؛ آن را در اختیار می‌گذارند و در مورد مردم حکم می‌کنند؛ آنگونه که برای خود حکم می‌کنند. همچنین مکارم شیرازی در تفسیر نمونه به پرسشی اشاره می‌کند که ابن‌عباس از محمد دربارهٔ این آیه کرده‌است و در پاسخ علی بن ابی‌طالب و پیروانش از مصادیق سابقون و مقرّبان در پیش خداوند معرفی شده‌اند. طباطبایی تفسیر «سابقون اول» را به آیات ۳۲ فاطر، ۱۴۸ بقره و ۶۱ مؤمنون مربوط می‌داند و می‌نویسد: منظور کسانی هستند که در انجام امور خیر سبقت می‌گیرند و چون در اعمال خیر پیشقدم هستند — به مغفرت و رحمتی که در برابر آن اعمال هست — سبقت گرفته‌اند و سپس برای بیان خود اشاره‌ای به آیه ۲۱ سوره حدید دارد.
ادامه دروس قوت القلوب و خارج فقه (سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ هجری شمسی)، و اخیراً تفسیر سوره حدید، خارج فقه عرفان در مرکز تحقیقاتی انوار توحید قم و درس شرح کتاب آداب الصلاة در مسجد سلماسی قم برگزار شده است.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال نوستراداموس فال نوستراداموس فال فرشتگان فال فرشتگان فال شیخ بهایی فال شیخ بهایی فال ورق فال ورق