جلدسازی به معنای ساختن جلد برای کتاب است. این عمل شامل پوشاندن و استوار ساختن صفحات کتاب در یک غلاف یا جلد محکم است که معمولاً از چرم، مقوا، پارچه یا مواد دیگر ساخته میشود تا کتاب محافظت شود و دوام بیشتری داشته باشد.
توضیح بیشتر
جلد کتاب به عنوان پوششی که کتاب را دربر میگیرد، نقش مهمی در حفظ و نگهداری کتاب دارد. جلدسازی فرآیندی است که طی آن صفحات کتاب جمعآوری، مرتب و سپس درون جلدی محکم قرار میگیرند. این عمل علاوه بر حفاظت فیزیکی، میتواند به زیبایی و ارزش ظاهری کتاب نیز بیفزاید. در گذشته، جلد کتابها اغلب از چرم ساخته میشد که بسیار مقاوم و زیبا بود، اما امروزه مقوا و مواد دیگر نیز کاربرد دارند.
کاربرد واژه جلدسازی در زبان
به عمل و شغل ساختن جلد کتاب گفته میشود.
در برخی موارد، جلدسازی به محل یا کارگاهی که جلد کتاب در آن ساخته میشود نیز اشاره دارد.
در بحث ذیل، طراحی به منزلهٔ اثر مستقل، یا ترسیم مقدماتی برای نقاشی است و با دیگر قالبهای هنری کمابیش تفاوت دارد. بهطور مثال، بحث از ویژگیهای طراحی در هنر جلدسازی، جواهرسازی و غیره در دو فرهنگ مورد بحث، بررسی تخصصی جداگانهای را میطلبد.
علی اشرف از نقاشان دوره افشاریه و زندیه و از استادان برجسته نقاشی زیر لاکی به ویژه قلمداننگاری و جلدسازی بود و به موضوع گل و مرغ میپرداخت. او در قرن دوازدهم چشم به جهان گشود و در بین سالهای ۱۱۴۰ و ۱۱۵۰ قمری و به بیان بعضی تا تاریخ ۱۱۹۲ به کار نقاشی میپرداختهاست.
پرینت و جلدسازی در عصر صفویه به اوج رسید و هنرمندان اصفهانی در تکامل آن ابتکار و خلاقیت بیمانندی از خود نشان دادند بود. در دوره صفویه در سمرقند، بخارا، مشهد و اصفهان کاغذسازی رواج داشت و تا زمان قاجار نیز ادامه پیدا کرد ولی بعد از آن کاغذسازی دستی تنزل و کاغذسازی به شکل دیگری رونق یافت.
از صنایع دستی موجود در استان مازندران میتوان به قالی بافی، گلیم بافی، جاجیمچه بافی، بافت گلیچه، چوقا، شمد و ملحفه، سوزن دوزی، رنگرزی و چاپ سنتی سفالگری و سرامیک سازی، فراوردههای پوست و چرم، هنرهای مرتبط با فلز، هنرهای مرتبط با چوب، حصیر بافی، طراحی سنتی و نگارگری، صحافی و جلدسازی سنتی، صنایع دستی دریایی عروسکسازی اشاره کرد.