الاسفل

دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
سفل (۱۰ بار)
(به ضمّ س) پائینی، پستی سافل:. بالای آن را پائین آن گردانیم یعنی زیر و رو کردیم. اسفل: پائین‏تر. سفلی مؤنث اسفل است. *. نا گفته نماند در قرآن کریم هر جا اسم تفضیل به جمع اضافه شده مضاف الیه و با الف و لام نظیر، و غیره ولی در این آیه سافلین بدون لام است. بعضی گفته‏اند آن نظیر اعلی علّیین است. ولی علّیین مفرد است نه جمع. در کشاف گوید: عبداللّ آن را اسفل السافلین خوانده است. به هر حال معنی آیه چنین است: سپس او را به پائین‏تر پائین‏ها برگردانیم بعید است مراد از اسفل سافلین پیری و نظیر آن باشد بلکه به احنمال قوی مراد انسانی است که قوای شهوانی بر او مسلّط شده و چنین شده،،،،. اینها مقام اسفل سافل انسانیّت است آن گاه به وسیله هدایت فطری و تربیت پیامبران پیش رفته «لا تُلْهیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللّهِ یَبیتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّداًوَ قِیاماً» و غیره شده است باقی مطلب را در «تین» و «انسان» مطالعه کنید.

جمله سازی با الاسفل

در قرآن از عذاب منافقين با تعابير عذاب مقيم (204) ( عذاب پايدار ) عذاباليم (205) ( عذاب دردناك ) و عذاب عظيم (206) ( عذاب عظيم ) يادشده است و جايگاه آنان نيز با عناوينى چون بئس المصير ( جايگاه بد ) و فىالدرك الاسفل من النار (207) ( طبقه زيرين جهنم ) توصيف شده است. در كيفيت حشرمنافقان نيز آمده است كه امام صادق عليه السلام فرمودند:
182) من عظم صاحب الدنيا واحبه طمعا فى دنياه سخط الله عليه و كان فى درجتهمع قارون فى التابوت الاسفل من النار، مكاسب،ص 54.
و من عظم صاحب دنيا و احبه لطمع دنياه سخط الله عليه و كان فى درجه مع قارون فىالتابوت الاسفل من النار.
(يا كميل ان كم تحب اخاك فلست اخاه، ان المومن منقال بقولنا، فمن تخلف عنه قصر عنا و من قصر عنا لم بلحق بنا و من لم يكن معنا ففىالدرك الاسفل من النار).
در برخى آيات نيز احكام ويژه منافقان آمده، مانند اين كه آنان از كافران بدترند: (انالمنافقين فى الدرك الاسفل من النار) (626) و سر آن زيانبارتر بودن منافق از كافرو مشرك است، چنانكه بعدا معلوم مى شود.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال تخمین زمان فال تخمین زمان فال احساس فال احساس فال شمع فال شمع فال چای فال چای