ساز قیچک یکی از سازهای زهی آرشهای است که در موسیقی دستگاهی و ملی ایران و همچنین در موسیقی محلی مورد استفاده قرار میگیرد. قیچک ابتدا در موسیقی محلی نواحی ایران، به ویژه در بلوچستان و سیستان، رواج داشت و با گذشت زمان به گروه نوازیهای ملی نیز راه یافت.
در ساخت این ساز از چوب، پوست و فلز استفاده میشود و میتوان آن را با آرشه یا مضراب نواخت. طول این ساز حدود ۵۶ سانتیمتر است و اجزای اصلی آن شامل کاسه، دسته و سرپنجه میباشد و برای نواختن آن، نوازنده معمولاً نشسته و ساز را به صورت عمودی نگه میدارد.
تاریخچه این ساز به نواحی جنوب شرقی ایران برمیگردد و در مراسم شادی و جشنها نواخته میشد. قیچک در انواع مختلفی وجود دارد که هر کدام ویژگیهای خاص خود را دارند. با اینکه صدای این ساز حزن خاصی دارد، اما در مراسم عروسی و ختنهسوران به عنوان یک ساز شاد شناخته میشود.
این ساز به تدریج به کشورهای همسایه مانند افغانستان و پاکستان نیز راه یافته و در موسیقی سنتی آنها نیز مورد استفاده قرار میگیرد. در نهایت، ساز قیچک به عنوان یک ساز با تاریخچه غنی و کاربردهای متنوع، نقش مهمی در فرهنگ موسیقی ایرانی و نواحی اطراف آن ایفا میکند و نوازندگان مشهور بسیاری نیز در این زمینه فعالیت دارند.
قیچک. [ ق َ / ق ِچ َ ] ( اِ ) غژک. غجک. غیچک. غچک. و آن سازی است از مطلقات ذوات الاوتار دارای کاسه ای است و بر سطح آن پوست کشند و بکمانه در عمل آورند و بر روی آن ده وتر. ( سیم ) بندند. ( فرهنگ فارسی معین ). رجوع به آهنگ شود.
(چَ ) (اِ. ) = غیچک. غچک. غجک. غژک: نوعی کمانچه، یکی از آلات موسیقی که کاسة کوچک و دستة بلند دارد و با آرشه نواخته می شود.
قِیْچَک
از سازهای زهی آرشه ای. دیگر نام های این ساز در متون قدیمی فارسی عبارت است از قیچک، غژک، غزک، غچک (قچک) و غژ. در بلوچستان به سرود یا سروز و در سیستان به قیچک معروف است. نواختن این ساز امروز فقط در بلوچستان و سیستان معمول است. خصوصیات ظاهری قیچک بلوچی با نوع سیستانی تاحدودی متفاوت است. قیچک سیستانی باریک تر و بلندتر از قیچک بلوچی است، تعداد وترهای آن کمتر و شیوه های اجرایی آن نیز ساده تر است. این ساز متشکل است از کاسه ای طنینی و دو قسمتی، که دهانۀ پایینی آن با پوست پوشانده شده و دهانۀ بالایی آن باز است. دستۀ این ساز کوتاه است و به لانۀ کوک و سرپنجه منتهی می شود. قیچک دو گروه وتر دارد؛ گروه اول وترهای اصلی است (در قیچک بلوچی چهار و در قیچک سیستانی سه عدد است) و آرشه روی آن ها کشیده می شود. گروه دوم، وترهای فرعی، (واخوان ها)، است (هفت عدد در هر دو نوع قیچک بلوچی و سیستانی)، که روی آن ها آرشه کشیده نمی شود و با ارتعاش وترهای اصلی به صدا درمی آیند. این ساز از مهم ترین و متداول ترین سازهای بلوچستان و سیستان است. قیچک بلوچی تقریباً در بیشتر انواع موسیقی بلوچستان، ازجمله سَوت، و گواتی، حضور دارد و کاربردهای متنوعی دارد. قیچک سیستانی، اغلب در مجالس عروسی و شادمانی نواخته می شود. این ساز از بلوچستان و سیستان، به برخی از مناطق مجاور و گاه غیر مجاور نیز راه یافته است؛ ازجمله منطقۀ کهنوج در استان کرمان، میناب، بندر چارک و بستک در استان هرمزگان.
غیچک. غچک. غجک. غژک: نوعی کمانچه، یکی از آلات موسیقی که کاسة کوچک و دستة بلند دارد و با آرشه نواخته میشود.