گروه برکوکیه

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بَرْکوکیّه، ظاهراً گروهی از رَزامیّه که در دوستی ابومسلم خراسانی افراط می کردند هستند.
رزامیّه امامت را پس از ابوالعباس سفّاح، حق ابومسلم می دانستند و کشته شدن و مرگ او را می پذیرفتند؛ اما گروهی از ایشان به نام «ابو مسلمیّه»، تندروی کرده، می گفتند که روح خدا در ابومسلم حلول کرده و او تبدیل به خدا شده است.
آنها معتقد بودند که ابومسلم نمرده است و نخواهد مرد و می گفتند آن که کشته شد شیطانی بود که به صورت ابومسلم درآمده بود.
به گفته بغدادی، این گروه را در مرو و هرات برکوکیه می گفتند.
مسعودی گوید: خرّمیان پس از شنیدن خبر قتل ابومسلم، در خراسان و جبال ، به جنبش درآمدند و اینها «مُسْلِمیّه» خوانده می شوند و به امامت ابومسلم معتقدند.
بعضی از ایشان گفتند که ابومسلم نمرده است و نخواهد مرد تا آن که ظهور کند و زمین را از عدل و داد پر کند.
به گفته مسعودی، بیشتر خرّمیه در زمان او (۳۳۲) کردکیّه و لودشاهیّه اند.
مسعودی در التّنبیه والاشراف ضمن برشمردن طوایف خرّمیه، از «کودکیه» و «کودشاهیه» (نسخه بدل: کردکیه، کورکیه) نیز نام می برد.
احتمالات در کلمه برکوکیه
شهرستانی «کودکیّه» و «ابومسلمیّه» را از فِرَق مزدکیّه می شمارد.
از گفته او، مبنی براینکه در نظر مزدکیان «کودک» (جوان، برنا) از جمله مدبّران عالم بوده است، می توان چنین نتیجه گرفت که خرّمیه و ابومسلمیه و کودکیه و برکوکیه همه با مزدکیان مربوط و شعبه ای از ایشان بوده اند.
احتمالاً در نظر خرّمیان یا مزدکیانِ پس از ابومسلم، «کودکِ» مدبّر عالم همان «ابومسلم» است و به همین سبب ایشان را «کودکیه» نیز خوانده اند.
بنابراین، می توان گفت که «کورکیه» و «کردکیه» و «بَرکوکیه» نیز تحریف کودکیه اند؛ زیرا همه عناوینِ یک مصداق اند.
همچنین شاید در زبان مردم هرات و مرو، کلمه «بر» معنی خاص داشته که به کودکیه افزوده شده و آن را به صورت «برکودکیه» درآورده؛ و آن نیز به «برکوکیه» بدل شده است.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال شیخ بهایی فال شیخ بهایی فال تخمین زمان فال تخمین زمان فال تاروت فال تاروت فال نخود فال نخود