دانشنامه اسلامی
1) در کلیه نسخه های خطی این تفسیر، آن را از عبد الرزاق کاشانی دانسته اند.
2) نویسنده این تفسیر یکی از مشایخ خود را نور الدین عبد الصمد معرفی کرده، در صورتی که نام مشایخ ابن عربی بدقت احصا گردیده و در میان آنها نامی از چنین شخصی نیامده است. از سوی دیگر، در شرح حال کمال الدین عبد الرزاق کاشانی آمده که وی مرید شیخ نورالدین عبد الصمد نطنزی بوده است.
3) در این تفسیر، ذیل آیه 40 سوره نمل، جمله ای از« ابن اعرابی رحمه اللّه» نقل شده که برای مشخص شدن اینکه این ابن اعرابی همان ابن عربی است یا خیر، مقایسه آن جمله با عبارتی از ابن عربی در فصوص، روشنگر است
4) مقایسه تطبیقی این اثر با آرای تفسیری ابن عربی در آثارش، از جمله فصوص، می تواند مؤید این باشد که نویسنده این کتاب ابن عربی نیست. در فصوص به 237 آیه استناد شده که می توان آنها را در تفسیر منسوب به ابن عربی باز جست و آنها را با یکدیگر مقایسه کرد, در 103 مورد آنچه در فصوص آمده با آنچه در تفسیر آمده کاملا متفاوت است، از جمله ابن عربی درباره فرعون و توبه او نظر منحصر به فردی داشته که در این تفسیر نیامده و به جای آن تفسیر متداول آیه ذکر شده است. همچنین ابن عربی در تفسیر آیه 32 سوره فاطر نظر خاصی داشته که در این تفسیر نیامده است. ابن عربی در فصوص، اسحاق را فرزندی دانسته که حضرت ابراهیم برای قربانی برد، اما در تفسیر، مطابق نظر مشهور، اسماعیل آمده است.
5) مؤلف تفسیر در جای جای تفسیرش به احادیثی از ائمه استناد کرده است( بیش از 35 بار از علی علیه السلام برای نمونه- ج 1، ص 17، 53، 97، 153، 334، 436، 696، ج 2، ص 26، 171، 527، 545، 612، 755, برای احادیث منقول از امام صادق علیه السلام- ج 1، ص 4، 450، 462، ج 2، ص 491، 758, علاوه بر اینها مؤلف در نه موضع روایاتی از دیگر معصومان بدون ذکر نام آورده است). وی در مواضع متعدد به تکریم علی علیه السلام پرداخته و نزول آیات« ولایت»( مائده: 55)،«اذن واعیة»(حاقّه: 12)،«النّبا العظیم»(نباء: 2) و«نجوی»(مجادله: 12) را در شأن آن حضرت و نزول سوره دهر و آیه« مودت فی القربی» را در شأن اهل بیت دانسته و به ظهور حضرت مهدی عجل اللّه تعالی فرجه الشریف نیز اشاره نموده است با توجه به این مطالب، مؤلف، بر خلاف ابن عربی، اعتقادات شیعی داشته است. بنابر این، جای تردید نیست که این اثر، نه از ابن عربی، بلکه از شاگرد مکتب او عبد الرزاق کاشانی است.
این اثر در 1283 و 1317 در قاهره و در 1301 در لکهنو به عنوان تفسیر ابن عربی به چاپ رسید. چاپ منقح از آن نیز با نام تفسیر القرآن الکریم به عنوان اثر ابن عربی، به کوشش مصطفی غالب در بیروت( چاپ اول 1968، چاپ دوم 1978) منتشر شد.