دانشنامه اسلامی
در ضمن این بحث که آیا « اماله » فرع برای «فتح» است یا هر کدام، اصل مستقلی است؟ گفته شده که اماله جایز نیست مگر سببی برای آن پیدا شود، و در صورت فقدان سبب، «فتح» لازم است و در صورت وجدان سبب اماله، فتح و اماله هر دو جایز است، و هر کلمه ای که به اماله تلفظ شده، در میان عرب ، کسانی هستند که آن را به «فتح» تلفظ می کنند.
اماله در قرتئت قرآن
بر همین اساس، این بحث مطرح شده که آیا کسی از قاریان وجود دارد که از اماله در قرائت قرآن استفاده نکرده باشد؟ سیوطی ، از میان قراء عشره ، ابن کثیر را تنها کسی می داند که در هیچ موردی اماله نکرده است، اما سایر قراء ، به تناسب، از اماله استفاده کرده اند.