الاعجاز القصصی فی القران

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] الإعجاز القصصی فی القرآن (کتاب). «الاعجاز القصصی فی القرآن» با نگاهی تازه و جدید به یکی از وجوه اعجاز آمیز قرآن کریم که همانا اعجاز قرآن در بیان داستانها و قصه های تاریخی است می پردازد.
اعجاز قصصی قرآن در اخبار و گزارش های قرآن از وقایع تاریخی نهفته است و با داستانهای صرف ادبی که آمیخته با خیال و اغلب مبالغه آمیز است متفاوت می باشد. قصص قرآنی در پرورش عقول و اذهان آدمیان و نیز تهذیب نفوس ایشان بسیار مؤثر است، ازاین رو بسیاری از دانشمندان و مفسران به شرح و تحلیل آنها پرداخته اند. نویسنده در این کتاب ابتدا به معرفی انواع قصه در قرآن پرداخته و تفاوتهای لغوی میان قصه، خبر، نبا و حدیث را یادآور شده و عناصر و اهداف قصه های قرآنی را بیان می نماید. پس از آن به بیان ویژگی های ادبی و اسلوبی قصه های قرآنی پرداخته و در ادامه یادآور می شود که قصه های قرآنی دوگونه اند: وقایع و حوادث برخی از قصه ها در سوره های مختلف پخش شده است، مانند داستان حضرت موسی و حضرت ابراهیم علیهما السلام، در عین حالی که وحدت موضوعی در آنها محفوظ مانده است. اما در برخی دیگر از قصه های قرآنی وقایع و حوادث به صورت کامل در یک سوره آمده است، مانند داستان حضرت یوسف علیه السلام. در پایان کتاب هم نویسنده به بررسی اعجاز بلاغی و بیانی قصه های قرآنی می پردازد و مفهوم اعجاز در قرآن کریم (به صورت عام) و در قصه های قرآنی (به صورت ویژه) را یادآور می شود.
[ویکی نور] الاعجاز القصصی فی القرآن. الإعجاز القصصی فی القرآن با نگاهی تازه و جدید به یکی از وجوه اعجاز آمیز قرآن کریم که همانا اعجاز قرآن در بیان داستانها و قصه های تاریخی است می پردازد.
اعجاز قصصی قرآن در أخبار و گزارش های قرآن از وقایع تاریخی نهفته است و با داستانهای صرف ادبی که آمیخته با خیال و أغلب مبالغه آمیز است متفاوت می باشد.
قصص قرآنی در پرورش عقول و اذهان آدمیان و نیز تهذیب نفوس ایشان بسیار مؤثر است، ازاین رو بسیاری از دانشمندان و مفسران به شرح و تحلیل آنها پرداخته اند.
نویسنده در این کتاب ابتدا به معرفی انواع قصه در قرآن پرداخته و تفاوتهای لغوی میان قصه، خبر، نبأ و حدیث را یادآور شده و عناصر و اهداف قصه های قرآنی را بیان می نماید.پس از آن به بیان ویژگی های ادبی و اسلوبی قصه های قرآنی پرداخته و در ادامه یادآور می شود که قصه های قرآنی دوگونه اند:وقایع و حوادث برخی از قصه ها در سوره های مختلف پخش شده است، مانند داستان حضرت موسی و حضرت ابراهیم علیهما السلام،در عین حالی که وحدت موضوعی در آنها محفوظ مانده است.
اما در برخی دیگر از قصه های قرآنی وقایع و حوادث به صورت کامل در یک سوره آمده است، مانند داستان حضرت یوسف علیه السلام.در پایان کتاب هم نویسنده به بررسی اعجاز بلاغی و بیانی قصه های قرآنی می پردازد و مفهوم اعجاز در قرآن کریم(به صورت عام) و در قصه های قرآنی (به صورت ویژه)را یادآور می شود.
[ویکی فقه] الاعجاز القصصی فی القرآن (کتاب). «الاعجاز القصصی فی القرآن» با نگاهی تازه و جدید به یکی از وجوه اعجاز آمیز قرآن کریم که همانا اعجاز قرآن در بیان داستانها و قصه های تاریخی است می پردازد.
اعجاز قصصی قرآن در اخبار و گزارش های قرآن از وقایع تاریخی نهفته است و با داستانهای صرف ادبی که آمیخته با خیال و اغلب مبالغه آمیز است متفاوت می باشد. قصص قرآنی در پرورش عقول و اذهان آدمیان و نیز تهذیب نفوس ایشان بسیار مؤثر است، ازاین رو بسیاری از دانشمندان و مفسران به شرح و تحلیل آنها پرداخته اند. نویسنده در این کتاب ابتدا به معرفی انواع قصه در قرآن پرداخته و تفاوتهای لغوی میان قصه، خبر، نبا و حدیث را یادآور شده و عناصر و اهداف قصه های قرآنی را بیان می نماید. پس از آن به بیان ویژگی های ادبی و اسلوبی قصه های قرآنی پرداخته و در ادامه یادآور می شود که قصه های قرآنی دوگونه اند: وقایع و حوادث برخی از قصه ها در سوره های مختلف پخش شده است، مانند داستان حضرت موسی و حضرت ابراهیم علیهما السلام، در عین حالی که وحدت موضوعی در آنها محفوظ مانده است. اما در برخی دیگر از قصه های قرآنی وقایع و حوادث به صورت کامل در یک سوره آمده است، مانند داستان حضرت یوسف علیه السلام. در پایان کتاب هم نویسنده به بررسی اعجاز بلاغی و بیانی قصه های قرآنی می پردازد و مفهوم اعجاز در قرآن کریم (به صورت عام) و در قصه های قرآنی (به صورت ویژه) را یادآور می شود.
ساختار کتاب
کتاب حاضر مشتمل بر مقدمه ای به قلم مؤلف و چهار فصل ذیل و یک خاتمه می باشد: مباحث ذیل مقدمه عبارتند از: المدخل: القصة و تطورها العام، تطور القصة فی الآداب العالمیة، فن القصة عند العرب، عناصر القصة و خصائصها، ادب القصة فی القرآن الکریم. الفصل الاول: «انواع القصة فی القرآن الکریم: عناصرها و اغراضها» شامل سه مبحث ذیل می باشد: اول: انواع القصة فی القرآن الکریم (القصة التاریخیة، القصة الواقعیة، القصة التمثیلیة، القصة الرمزیة)، ثانیا: عناصر القصة فی القرآن الکریم (الاحداث، العنصر الزمنی، العنصر المکانی، الشخصیات، الحوار). ثالثا: اغراض القصص القرآنی. الفصل الثانی: «الخصائص اللغویة و الاسلوبیة» دارای یک مقدمه و دو مبحث ذیل است: اولا: الخصائص اللغویة (الحروف و اصواتها، الاعجاز فی بلاغة الجملة فی القصة القرآنیه). ثانیا: الخصائص الاسلوبیة. الفصل الثالث: «القصة بین الاکمال و التوزیع فی القرآن الکریم» الفصل الرابع: «الاعجاز البلاغی و البیانی فی القصص القرآن الکریم» مشتمل بر مفهوم الاعجاز فی القرآن، الاعجاز البیانی فی القصص القرآنی در پایان هم منابع و مآخذ کتاب معرفی شده و فهرست مطالب آن درج گردیده است.
نسخه شناسی
کتاب حاضر به قلم دکتر سعید عطیة علی مطاوع، رئیس بخش زبان عبری دانشگاه الازهر و به زبان عربی نگارش یافته و در قطع وزیری با جلد شومیز در ۲۸۶ صفحه برای نخستین بار در سال ۲۰۰۶ م توسط انتشارات «دار الآفاق العربیة» قاهره منتشر شده است.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم