الاسطوره السبئیه کما تخیلها و اختلقها سیف بن عمر

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] الأسطورة السبئیة کما تخیلها و اختلقها سیف بن عمر تألیف سید مرتضی عسکری، از جمله آثار عربی پیرامون شخصیتی به نام عبدالله بن سبأ است. نویسنده این کتاب را به شیوه استنادی با استفاده از منابع تاریخی و روایی شیعه و سنی به رشته تحریر درآورده و با رد اتهامات وارده به شیعه اثبات کرده که شخصیت مذکور ساخته وپرداخته سیف بن عمر از راویان قرن دوم هجری است.
کتاب مشتمل بر مقدمه و متن اثر است که اگرچه در برخی عناوین فرعی دسته بندی هایی مشاهده می شود اما در عناوین اصلی فاقد تبویب و فصل بندی است.
مهم ترین مصادر این کتاب عبارتند از: الردة و الفتوح تألیف سیف بن عمر؛ تاریخ الطبری، محمد بن جریر؛ تاریخ دمشق و من دخلها، ابن عساکر؛ الإستیعاب، ابن عبدالبر؛ اسد الغابة، ابن اثیر و الإصابة، ابن حجر.
سیف بن عمر یکی از مشهورترین راویان اخبار قرن دوم بود که با توجه به روایت های متعدد و شاید تا حدی متفاوت، نقش خاصی در روند تاریخ نگاری اسلامی ایفا کرده است. هرچند سیف به نسبت سایر اخباریان و راویان آثار کمتری دارد، هم در گذشته و حتی اکنون شهرت زیادی دارد. از طرفی نیز همین اندک آثار او چنان مورد توجه طبری قرار گرفت که ناخودآگاه در مواردی به یکی از مهم ترین منابع او تبدیل شد. مسئله مهم این است که پاره ای از روایت های جنجالی سیف، مانند طرح مسئله ابن سبا او را به کانون جدل محققان با گرایش های مختلف تبدیل کرده است. این موضوع تا حدی بررسی و ارزیابی آثار و روایت های سیف را دشوار ساخته است.
نویسنده در مقدمه کتاب به مطالعه و بررسی روایات سیف بن عمر در آثار دیگرش، «150 صحابی ساختگی» در سه جلد و «عبدالله بن سبا و اسطوره های دیگر» در دو جلد اشاره کرده است. او موضوع مطرح شده در این کتاب را «اسطوره سبئیه» دانسته است. سپس به آثار سیف بن عمر «الردة الکبیر و الفتوح» و «الجمل و مسیر عائشة و علی» اشاره کرده است. در بخش دیگری ارزش روایات سیف نزد علما ذکر شده است: یحیی بن معین، ابو داود، نسائی، ابن ابی حاتم، ابن سکن، ابن عدی، دارقطنی، حاکم، خطیب بغدادی، ابن عبدالبر، فیروزآبادی، سیوطی و... او را ضعیف دانسته اند.
در واقع سیف بن عمر «اسطوره سبئیه» را در کتابش «الجمل و مسیر عائشة و علی» آورده است و طبری و ابن عساکر و ابن ابی بکر و ذهبی بدون واسطه از او گرفته اند. ابن اثیر، ابن کثیر و ابن خلدون نیز با واسطه از طبری گرفته اند. دیگر مورخین مسلمان و مستشرقین هم بر گفته های این مورخین اعتماد کرده اند.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم