دانشنامه اسلامی
این کتاب به ذکر دعا و اعمال مستحبی که سزاوار است برای درک اجر معنوی بدان ها عمل شود اختصاص یافته است. ادب عبارتست از حفظ حد و اندازه هر چیزی و عدم تجاوز از آن. تفاوتی که ادب با اخلاق دارد در اینست که اخلاق یک حالت و ملکه نفسانی است که به روح و باطن انسان مربوط است اما ادب مربوط به اعمال بیرونی و جوارحی انسان است. به گفته علامه طباطبایی هر هیئت نیکویی که برای اعمال انسان باشد آن را ادب می نامند. بنا بر این بهترین شکل انجام عمل را ادب آن نامیده و فعل با آن شکل و هیئت را مؤدبانه می نامند. بهترین هدف از رعایت آداب شرعی رسیدن به توحید و اینکه تمام اعمال انسان رنگ توحید به خود گیرد، می باشد. و کتاب «الآداب الدینیة» خواننده و طالب را در راه رسیدن به این هدف یاری می رساند.
[ویکی شیعه] الآداب الدینیة للخزانة المعینیة (کتاب). الآدابُ الدّینیهِ لِلْخِزانَهِ الْمُعینِیه کتابی است اخلاقی به زبان عربی نوشته مفسر شیعی ایرانی ابوعلی فضل بن حسن طبرسی (۴۶۹ ۵۴۸ ق) که به موضوع آداب شرعی پرداخته و تلاش نموده تمام مباحث این موضوع را گردآوری نماید. این کتاب در سه بخش ادب انسان در نسبت به خداوند، ادب انسان نسبت به خود و ادب انسان نسبت به جامعه گردآوری شده و به ذکر دعا و اعمال مستحبی که سزاوار است برای درک اجر معنوی بدانها عمل شود اختصاص یافته است.
واژه معینیه از آن رو در نامگذاری آن به کار رفته که مولف آن را برای سلطان معین الدین ابونصر احمد بن فضل بن محمود گردآورده است. وی میگوید:
[ویکی نور] الآداب الدینیه للخزانه المعینیه. «الآداب الدینیة للخزانة المعینیة ترجمه عابدی» کتابی است که به موضوع آداب شرعی پرداخته و تلاش نموده تمام مباحث این موضوع را گردآوری نماید.این کتاب به ذکر دعا و اعمال مستحبی که سزاوار است برای درک اجر معنوی بدان ها عمل شود اختصاص یافته است.ادب عبارتست از حفظ حد و اندازۀ هر چیزی و عدم تجاوز از آن.تفاوتی که ادب با اخلاق دارد در اینست که اخلاق یک حالت و ملکه نفسانی است که به روح و باطن انسان مربوط است اما ادب مربوط به اعمال بیرونی و جوارحی انسان است.به گفته علامه طباطبایی هر هیئت نیکویی که برای اعمال انسان باشد آن را ادب می نامند.بنا بر این بهترین شکل انجام عمل را ادب آن نامیده و فعل با آن شکل و هیئت را مؤدبانه می نامند.بهترین هدف از رعایت آداب شرعی رسیدن به توحید و اینکه تمام اعمال انسان رنگ توحید به خود گیرد، می باشد.و کتاب «الآداب الدینیة» خواننده و طالب را در راه رسیدن به این هدف یاری می رساند.
کتاب در چهارده فصل تنظیم گشته و بطور کلی دارای سه بخش عمده می باشد:
بخش اول:ادب انسان نسبت به خداوند متعال
بخش دوم:ادب انسان نسبت به خود
بخش سوم:ادب انسان در جامعه و در معاشرت با سایر مردم
[ویکی فقه] الآداب الدینیه للخزانه المعینیه (ابهام زدایی). الآداب الدینیة للخزانة المعینیة ممکن است اشاره به اشخاص و شخصیت های ذیل باشد: • الآداب الدینیة للخزانة المعینیة (طبرسی)، کتابی اخلاقی به زبان عربی نوشته مفسر شیعی ایرانی ابوعلی فضل بن حسن طبرسی (۴۶۹ـ ۵۴۸ ق/۱۰۷۷ـ۱۱۵۴م)• الآداب الدینیة للخزانة المعینیة (ترجمه)، تألیف فضل بن حسن طبرسی و ترجمه محمد عابدی
...
[ویکی فقه] الآداب الدینیه للخزانه المعینیه (ترجمه). «الآداب الدینیة للخزانة المعینیة ترجمه عابدی» کتابی است که به موضوع آداب شرعی پرداخته و تلاش نموده تمام مباحث این موضوع را گردآوری نماید.
این کتاب به ذکر دعا و اعمال مستحبی که سزاوار است برای درک اجر معنوی بدان ها عمل شود اختصاص یافته است. ادب عبارتست از حفظ حد و اندازه هر چیزی و عدم تجاوز از آن. تفاوتی که ادب با اخلاق دارد در اینست که اخلاق یک حالت و ملکه نفسانی است که به روح و باطن انسان مربوط است اما ادب مربوط به اعمال بیرونی و جوارحی انسان است. به گفته علامه طباطبایی هر هیئت نیکویی که برای اعمال انسان باشد آن را ادب می نامند. بنا بر این بهترین شکل انجام عمل را ادب آن نامیده و فعل با آن شکل و هیئت را مؤدبانه می نامند. بهترین هدف از رعایت آداب شرعی رسیدن به توحید و اینکه تمام اعمال انسان رنگ توحید به خود گیرد، می باشد. و کتاب «الآداب الدینیة» خواننده و طالب را در راه رسیدن به این هدف یاری می رساند.
ساختار کتاب
کتاب در چهارده فصل تنظیم گشته و بطور کلی دارای سه بخش عمده می باشد: بخش اول: ادب انسان نسبت به خداوند متعال؛ بخش دوم: ادب انسان نسبت به خود؛ بخش سوم: ادب انسان در جامعه و در معاشرت با سایر مردم.
فصول کتاب
برخی از فصول کتاب عبارتند از: آداب لباس، آداب حمام، آداب مسواک، آداب غذا خوردن و آشامیدن، آداب نگاه، آداب سفر، آداب ازدواج، آداب تجارت و غیره.
اهمیت کتاب از دیدگاه میرزا حسین نوری
...
[ویکی فقه] الآداب الدینیه للخزانه المعینیه (طبرسی). الآدابُ الدّیِنیَّهِ لِلْخِزانَهِ الْمُعینِیَّه، کتابی اخلاقی به زبان عربی نوشته مفسر شیعی ایرانی ابوعلی فضل بن حسن طبرسی (۴۶۹ـ ۵۴۸ ق/۱۰۷۷ـ۱۱۵۴م) می باشد.
واژه «معینیّه» از آن رو در نامگذاری آن به کار رفته که مؤلّف آن را برای سلطان معین الدین ابونصر احمد بن فضل بن محمود گردآورده است.
محتوا
کتاب درباره آداب و سنّت ها و اعمال و ادعیه زندگی روزانه بر پایه روایات وارده از امامان معصوم شیعی (علیه السلام) است، و دارای ۱۴ باب در مسائلی از این دست:جامه پوشیدن، گرمابه رفتن ، شانه کردن و آرایش و پیرایش موی، ناخن گرفتن و کارهایی مانند آن، نگریستن، شنیدن، خوردن، بازرگانی ، زناشویی ، زادن و پرورش نوزاد ، خفتن و بیدار شدن، آداب دو حالت خواب و بیداری، مسافرت و آداب و ادعیه ختم کتاب.
توصیف کتاب
نویسنده در آغاز می گوید:کاری بهتر از این ندیدم که دست به تألیف کتابی بزنم حاوی فصل هایی درباره آداب و ادعیه و اعمالی که با مراعات آن ها، امید پاداش فراوان می رود. من این مطالب را از روایات اهل بیت علیهم السّلام (با حذف سندها ) آوردم.
نسخ خطی
...
[ویکی شیعه] الآداب الدینیه للخزانه المعینیه (کتاب). اَلْآدابُ الدّینیهِ لِلْخِزانَهِ الْمُعینِیه کتابی است اخلاقی به زبان عربی نوشته مفسر شیعی ایرانی ابوعلی فضل بن حسن طبرسی (۴۶۹ ۵۴۸ ق) که به موضوع آداب شرعی پرداخته و تلاش نموده تمام مباحث این موضوع را گردآوری نماید. این کتاب در سه بخش ادب انسان در نسبت به خداوند، ادب انسان نسبت به خود و ادب انسان نسبت به جامعه گردآوری شده و به ذکر دعا و اعمال مستحبی که سزاوار است برای درک اجر معنوی بدانها عمل شود اختصاص یافته است.
واژه معینیه از آن رو در نامگذاری آن به کار رفته که مولف آن را برای سلطان معین الدین ابونصر احمد بن فضل بن محمود گردآورده است. وی میگوید:
کتاب درباره آداب و سنّتها و اعمال و ادعیه زندگی روزانه بر پایه روایات وارده از امامان معصوم شیعی(ع) و دارای ۱۴ باب است: