دانشنامه اسلامی
در نسبت وی که عبدی (منسوب به عبدالقیس ) یا عَدَوی (منسوب به بنی عدی ) بوده است ، میان محققان اختلاف است . عبدی نسبت یکی دیگر از شعرای اهل بیت یعنی سیف یا سفیان بن مصعب بوده و این امر سبب اشتباه برخی از رجال شناسان شده است . ابن شهر آشوب ذیل «ابوالحسین علی بن حماد» گفته است : «یکی از صادقین علیهماالسلام فرموده : شعر عبدی را فراگیرید که او بر دین خدا بود»، اما این مطلب درست به نظر نمی رسد. نخست به این دلیل که همین حدیث را کشّی با اندک تغییری از امام صادق (علیه السلام) درباره سفیان بن مصعب ذکر کرده است و این احتمال که مقصود از صادقین ، علمای ثقه امامیه باشند، نیز ضعیف است . دوم آنکه نجاشی در اوایل عمر خود وی را درک کرده است ، بنابراین او معاصر امام صادق (علیه السلام) نبوده است تا درباره شعرش چنین مطلبی گفته شود. افزون بر این ابن شهر آشوب ، سفیان بن مصعب را در شمار اصحاب امام صادق (علیه السلام) ذکر کرده است و در مناقب خود اشعاری به ابن حمّاد و عیدی نسبت داده که دلیل بر تمایز این دو در نزد وی است .
ولادت و وفات
از تاریخ ولادت و وفات او اطلاع دقیقی در دست نیست . اما علی ابن محمد صوفی که حدود ۳۸۷ تا ۳۹۰ق زاده شده ، در کتاب المجدی گفته است : ابو علی بن دانیال که از خویشان من بوده قصیده ای برای من نقل کرد که ابن حماد برای او انشاد کرده بود. از این رو می توان حدس زد که وی در طبقه شیخ صدوق (د ۳۸۱ق / ۹۹۱م ) بوده و در اوایل سده ۴ق به دنیا آمده و در اواخر آن وفات یافته است .
مشایخ حدیث
از مشایخ اجازه ابن حمّاد، عبدالعزیز بن یحیی بن احمد بن عیسی جلودی از محدثان بزرگ امامیه است ، و شاگرد برجسته وی حسین بن عبیدالله غضائری است که ابن حماد یکی از مشایخ اجازه او بوده است و همین خود دلالت بر وثاقت وی نیز دارد.
اشعاری در مدح ائمه
...