سماع الموتی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] واقعیت انسان همان نفس مجرد از ماده است و این واقعیت به علت پیراستگی از آثار ماده(مانند: انحلال، پوسیدگی، فساد و تباهی) به مشیت الهی، پس از مرگ بدن، باقی و جاودان است، اگر واقعیت انسان، روان جاودان اوست، مرگ جز جدایی روح از بدن بعلت تغییر شرایط پیوستگی آن دو به یکدیگر چیز دیگری نیست بر خلاف ما دیگرایان و ماتریالیست ها که مرگ را به معنای عدم و نیستی و نابودی فرض می کنند.
یعنی روح انسان از نظر کمال به پایه ای می رسد که نیاز او به بدن منتفی می شود و در شرایطی قرار می گیرد که می تواند به حیات مناسب خود ادامه دهد.بقای روح پس از مرگ یک حقیقت فلسفی و علمی است که فلاسفه بزرگ جهان مانند سقراط و افلاطون و ارسطو در فلسفه یونان، و ابن سینا و شیخ اشراق و صدرالمتالهین در عالم اسلام، از طریق براهین فلسفی آن را به ثبوت رسانیده و اخیرا نیز در غرب در سایه یک رشته تجربه و آزمایش ها در قالب یک حقیقت علمی در آمده است.اگر در قرن نوزدهم تب مادیگری بالا رفت و مسائل ماوراء طبیعت مانند خدا، فرشته، روح مجرد و دیگر عوامل غیبی مورد تردید قرار گرفت از آغاز قرن بیستم بلکه کمی پیش از آن، ورق برگشت و با همت روحیون دریچه هایی به سوی جهان ماورای طبیعت گشوده شد، و مساله اصالت روح و بقای آن پس از مرگ مورد پذیرش قرار گرفت. عموم مسلمین قائل به حیات برزخی اند و زندگی اموات خصوصا اولیای الهی در عالمی ما بین دنیا و آخرت بنام برزخند بر خلاف وهابیان که به حیات برزخی – به معنای ارتباط با مردگان و بالعکس ولو برای اولیای الهی – اعتقادی ندارند.
دلایل معتقدین به شنوایی اموات
معتقدین به شنوایی اموات دلایلی اقامه کرده اند که در این مبحث به آنها اشاره می شود:
← آیات قرآن
حیات برزخی از اصول اعتقادی همه مسلمانان جهان است و شخصیت های مشهور و پر نفوذ اسلام که در رساله های خود به تبیین عقاید اسلامی پرداخته اند، آن را جزو مسلمات گرفته اند، ذیلا به برخی کلمات دانشمندان نامدار اهل سنت اشاره می کنیم:۱. ابن تیمیه (متوفای ۷۲۶) می گوید: احادیث صحیح و متواتر بر بازگشت روح به بدن هنگام سوال دلالت دارد. ۲. ابن قیم جوزی می گوید:«… ان مذهب سلف الامة و ائمتها ان المیت اذا مات یکون فی نعیم او عذاب» عقیده سلف و پیشوایان آن ها بر این است که وقتی انسان مرد یا در نعمت است یا در عذاب و این امر بر روح و بدن او واقع می شود و اینکه روح بعد از جدایی از بدن یا در نعمت است یا در عذاب» و درباره ی احادیثی که بر این امر دلالت می کند می گوید:«فاما احادیث عذاب القبر و مسالۀ منکر و نکیر، فکثیرۀ متواترۀ عن النبی (صلی الله علیه و آله وسلّم) و اما احادیث متواتری که از پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) رسیده و بر عذاب قبر و مساله ی نکیر و منکر دلالت می کند، بسیار هستند و همانطور که در صحیح بخاری و صحیح مسلم آمده است از ابن عباس که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم از کنار دو قبر عبور کردند سپس فرمودند: همانا این دو قبر در حال عذاب هستند و از دو چیز بزرگ عذاب می بینند یکی این است که خود را از بول پاک نمی کرد و دیگر این که سخن چینی می کرد».
بررسی اشکالات وهابیان
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال فرشتگان فال فرشتگان فال حافظ فال حافظ فال ارمنی فال ارمنی فال عشق فال عشق