تسویه ادم

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تسویه آدم. تسویه به معنای آفرینش جوارح، اندام و تصویر صورت انسانی آدم و مهیا ساختن جسم او برای پذیرفتن روح است.
در سوره حجر و ص آمده است: «فَإِذَا سَوَّیتُهُ و نَفَختُ فِیهِ مِن رُّوحِی فَقَعُوا لهُ سـجِدینَ _ پس وقتی او را آراستم و از روح خود در او دمیدم، پیش او به سجده درافتید». تسویه به معنای آفرینش جوارح، اندام و تصویر صورت انسانی آدم و مهیا ساختن جسم او برای پذیرفتن روح است و تسویه بشر از گل و صلصال، آماده ساختن جسم او برای پذیرش روح است، و روحی که در بدن آدم دمیده شده، موجودی مستقل به شمار می رود که هنگام تعلّق آن به بدن، با بدن نوعی اتحاد و هنگام مفارقت از بدن، استقلال دارد. اضافه روح به پروردگار، از نوع اضافه مِلکی است که با هدف تکریم و نکوداشتِ انسان ، صورت گرفته است. گفته شده: دمیدن روح در این جا تمثیلی از اعطای زندگی به مادّه ای است که پذیرای آن شده و در حقیقت دمیدنی در کار نبوده است.
فاصله زمانی میان آفرینش جسم آدمی و صورت بندی
برخی با استفاده از ظاهر آیه «و لَقَد خَلَقنکم ثُمَّ صَوَّرنکم ثُمَّ قُلنا لِلمَلـئِکةِ اسجُدُوا لاِدَمَ...» و نیز میان آفرینش جسم آدمی و صورت بندی و دمیدن روح در وی، نوعی فاصله زمانی قائل شده اند. علاّمه طباطبایی با استفاده از آیه ۲۸ و ۲۹ حجر (... إِنِّی خَـلق بَشَرًا... فَإِذا سَوّیتُهُ و نَفختُ فِیهِ مِن رُوحِی...» آفرینش تدریجی آدم را بعید ندانسته است؛ به این معنا که در مرحله اوّل، جمع اجزا، در مرحله دوم، تسویه و تنظیم آن ها و در مرحله سوم، نفخ روح صورت پذیرفته باشد. ابن عباس می گوید: چون خداوند جسم آدم را آفرید، چهل سال در مکانی میان مکه و طایف بر همان حال بود و روح در آن دمیده نشده بود و به تعبیر قرآن شیء بود؛ ولی قابل ذکر نبود: «لَم یکن شَیئاً مَذکوراً». به نقلی دیگر، چهل سال به صورت «طین»، چهل سال «حمإ مسنون» و چهل سال به صورت «صلصال» بر وی گذشت و آن گاه در او روح دمیده شد.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال شیخ بهایی فال شیخ بهایی فال ماهجونگ فال ماهجونگ فال اعداد فال اعداد فال نوستراداموس فال نوستراداموس