دانشنامه اسلامی
حاضر به معنای حضری یا اهل حضر یا ساکن حاضره می باشد، چنان که بادی به معنای ساکن بادیه است.
و در اینجا غرض از بادی شخص غریبی است که متاعی را به منظور فروش به شهری کشاند خواه بدوی باشد و خواه غیر آن.
منظور از بیع الحاظر للبادی
اصطلاح مزبور بدین معنی است که شخص حاضر یا بومی متاع مذکور را برای غریب بفروشد.
و به عبارت دیگر بومی برای غریب وکیل در بیع و سمسار باشد.
و جمعی از فقهاء از این مضمون به جمله ذیل تعبیر نموده اند: «أن یتوکل حاضر لباد».
← اختلاف فقهاء در مورد این نوع بیع
۱. ↑ مغنی المحتاج، ج۲، ص۳۶.۲. ↑ المغنی (ابن قدامه)، ج۴، ص۱۶۲.۳. ↑ الروضة البهیه، ج۱، ص۲۵۵.۴. ↑ بدایة المجتهد، ج۲، ص۱۶۵.۵. ↑ ریاض المسائل، ج۱، کتاب تجارت.۶. ↑ تبصرۀ المتعلمین، ج۱، ص۲۳۹.۷. ↑ الروضۀ البهیه، ج۱، ص۲۵۵.۸. ↑ ریاض المسائل، ج۱، کتاب تجارت.۹. ↑ مغنی المحتاج، ج۲، ص۳۶.۱۰. ↑ بدایة المجتهد، ج۲، ص۱۶۵.۱۱. ↑ المغنی (ابن قدامه)، ج۴، ص۱۶۲.۱۲. ↑ الکافی، ج۵، ص۱۶۸.
...