دانشنامه اسلامی
استقلال همه جانبه بنی اسرائیل پس از خارج شدنشان از سلطه فرعونیان:واذ قال موسی لقومه یـقوم اذکروا نعمة الله علیکم اذ جعل فیکم انبیآء وجعلکم ملوکا وءاتـکم ما لم یؤت احدا من العــلمین (به یاد آورید) هنگامی را که موسی به قوم خود گفت: «ای قوم من! نعمت خدا را بر خود متذکّر شوید هنگامی که در میان شما، پیامبرانی قرار داد (و زنجیر بندگی و اسارت فرعونی را شکست) و شما را حاکم و صاحب اختیار خود قرار داد و به شما چیزهایی بخشید که به هیچ یک از جهانیان نداده بود!یـقوم ادخلوا الارض المقدسة التی کتب الله لکم... ای قوم! به سرزمین مقدّسی که خداوند برای شما مقرّر داشته، وارد شوید!این آیه به بزرگترین موهبت مادی که بنوبه خود مقدمه مواهب معنوی نیز می باشد اشاره کرده می فرماید:" شما را صاحب اختیار جان و مال و زندگی خود قرار داد" (وَ جَعَلَکُمْ مُلُوکاً).زیرا بنی اسرائیل سالیان دراز در زنجیر اسارت و بردگی فرعون و فرعونیان بودند و هیچگونه" اختیاری" از خود نداشتند، و با آنها همچون حیوانات اسیر معامله می شد، خداوند به برکت قیام موسی بن عمران زنجیرهای بردگی و استعمار را از دست و پای آنها گشود و آنها را صاحب اختیار هستی و زندگی خود ساخت.
زمینه استقلال بنی اسرائیل
بعثت پیامبران در بنی اسرائیل، زمینه ساز استقلال آنان بود:و اذ قال موسی لقومه یـقوم اذکروا نعمة الله علیکم اذ جعل فیکم انبیآء و جعلکم ملوکا و ءاتـکم ما لم یؤت احدا من العــلمین. (تقدیم جمله «جعل فیکم انبیاء...» بر «جعلکم ملوکا» می تواند به این حقیقت اشاره باشد که بنی اسرائیل با بعثت انبیاء، به فرمان روایی و حاکمیت مستقل رسیدند.) در این آیات برای زنده کردن روح حق شناسی در یهود، و بیدار کردن وجدان آنها در برابر خطاهایی که در گذشته مرتکب شدند، تا به فکر جبران بیفتند، نخست چنین می گوید،" به خاطر بیاورید زمانی را که موسی به پیروان خود گفت: ای بنی اسرائیل نعمت هایی را که خدا به شما ارزانی داشته است فراموش نکنید". روشن است که کلمه" نِعْمَتَ اللَّهِ" همه مواهب و نعمت های پروردگار را شامل می شود ولی بدنبال آن اشاره به سه قسمت مهم از آنها کرده است.نخست نعمت وجود پیامبران و رهبران فراوان در میان آنها است که بزرگترین موهبت الهی درباره آنان بود (إِذْ جَعَلَ فِیکُمْ أَنْبِیاءَ) تا آنجا که می گویند تنها در زمان موسی بن عمران بالغ بر هفتاد پیامبر وجود داشت و تمام هفتاد نفری که با او به کوه طور رفتند در زمره پیامبران قرار گرفتند.در پرتو این نعمت بود که از دره هولناک شرک و بت پرستی و گوساله پرستی رهایی یافتند و از انواع خرافات و موهومات و زشتی ها و پلیدی ها نجات پیدا کردند، و این بزرگترین نعمت معنوی در حق آنها بود.