انتقال نور حضرت زهرا به صلب پیامبر

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] نطفه حضرت زهرا (سلام الله علیها) از میوهای بهشتی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) در شب معراج از آن استفاده کرده اند، به وجود آمده است. عده ای از مخالفین به این موضوع اشکالاتی وارد کرده اند که در این مقاله به برسی این موضوع پرداخته می شود.
متاسفانه تعدادی از سایت های مخالف وقتی به روایاتی میرسند که می گوید نطفه حضرت زهرا (سلام الله علیها) از میوهای بهشتی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) در شب معراج از آن استفاده کرده اند، به وجود آمده می رسند، اشکالاتی مطرح می کنند، از جمله اینکه:اولاً: اسناد این روایات را زیر سؤال می برند؛ثانیاً: با استناد به این که معراج رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) بعد از ولادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) به وقوع پیوسته، این روایت را موضوع می دانند؛ثالثا: اضطراب متن روایت را که نطفه حضرت زهرا از کدام میوه بهشتی به وجود آمده، دلیل دیگری بر ساختگی بودن آن اقامه کرده اند.حالا در ادامه به بررسی این موضوعات پرداخته می شود.
پاسخ اجمالی
اولا: سندهای این روایت از نظر شیعه صحیح و معتبر است که در قسمت های بعد مفصل بررسی شده و نظر علمای شیعه درباره صحت سند آنها آورده می شود.افزون بر این، این روایت در منابع اهل سنت نیز با اسناد متعدد از طریق صحابه همانند: عمر بن خطاب (با دو سند)، عایشه همسر رسول خدا (با چهار سند)، ابن عباس (با چندین سند) ام سلیم صحابیه و سعد بن مالک نقل شده است.و از نظر قاعده رجالی اهل سنت نیز، اگر یک روایت تعدد طرق داشته باشد، هرچند سندهایش ضعیف باشد، حجت است و برخی تصریح کرده اند که این چنین روایتی، تبدیل به «حسن» می شود.ثانیا: از نظر روایات صحیح شیعه، ولادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) سال پنجم بعثت بوده است؛ثالثا: متون روایات در این که نطفه حضرت زهرا (سلام الله علیها) از کدام میوه بهشتی منعقد شده، مضطرب نیست؛ بلکه هر کدام یک نوعی از میوه ها را بیان کرده و در برخی روایات هم تصریح شده است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) از تمام میوه های بهشتی تناول کرده و در نتیجه نطفه ایشان از همه میوه ها به وجود آمده است.
بیان روایات شیعه
در تفصیل بحث ابتدا روایات شیعه را بررسی کرده و پس از آن روایات اهل سنت را متذکر خواهیم شد.
← روایت اول
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم