التعارض

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] التعارض (کتاب). «کتاب التعارض»، به زبان عربی ، در باره یکی از مباحث علم اصول است و به قلم آیة الله سید محمد کاظم طباطبایی یزدی ، متوفای ۱۳۳۷ ق، در پاسخ به درخواست برخی از برادران و جویندگان علم، به رشته تحریر در آمده و حاوی مشروح اندیشه های اصولی وی، در این مبحث می باشد.
کتاب، از یک مقدمه مفصل و سه مقام تشکیل شده است. مقدمه، شامل چهار امر، مقام اول که در احکام تعارض است، دارای نه بحث و دو تنبیه و یک تذییل، مقام دوم که در تعادل است، دارای سه تنبیه و ده امر و مقام سوم که در تراجیح است، مشتمل بر پنج مقام و تنبیهات و امور متعدد است.متن کتاب، با ارائه نظرات بزرگان علم اصول، همچون شیخ مرتضی انصاری در کتاب « فرائد الاصول »، سید محمد مجاهد در « مفاتیح الاصول »، میرزا محمد تقی شیرازی در «تقریرات» و فاضل دربندی در « اشارات الاصول » و نقد و بررسی آنها توسط مؤلف همراه است.
گزارش محتوا
مؤلف، کتاب را با مقدمه ای مفصل آغاز و در آن، به اموری چون اولی بودن باب تعارض برای عنوان مسئله، از باب تعادل و تراجیح ، معنای تعارض و اموری که از مصادیق تعارض پنداشته شده اند، متعلق تعارض و امکان عقلی تعارض بین دو دلیل پرداخته است.
← مقام اول
۱. ↑ التعارض،محمد کاظم یزدی،ص۵-۱۳.۲. ↑ التعارض،محمد کاظم یزدی،ص۳۵ به بعد.۳. ↑ التعارض،محمد کاظم یزدی،ص۱۱۳.۴. ↑ التعارض،محمد کاظم یزدی،ص۲۱۵.۵. ↑ التعارض،محمد کاظم یزدی،ص۳۲۷.
منبع
...
[ویکی نور] التعارض (یزدی). «کتاب التعارض»، به زبان عربی، درباره یکی از مباحث علم اصول است و به قلم آیت الله سید محمد کاظم طباطبایی یزدی، متوفای 1337ق، در پاسخ به درخواست برخی از برادران و جویندگان علم، به رشته تحریر در آمده و حاوی مشروح اندیشه های اصولی وی، در این مبحث می باشد.
کتاب، از یک مقدمه مفصل و سه مقام تشکیل شده است. مقدمه، شامل چهار امر، مقام اول که در احکام تعارض است، دارای نه بحث و دو تنبیه و یک تذییل، مقام دوم که در تعادل است، دارای سه تنبیه و ده امر و مقام سوم که در تراجیح است، مشتمل بر پنج مقام و تنبیهات و امور متعدد است.
متن کتاب، با ارائه نظرات بزرگان علم اصول، همچون شیخ مرتضی انصاری در کتاب «فرائد الاصول»، سید محمد مجاهد در «مفاتیح الاصول»، میرزا محمد تقی شیرازی در «تقریرات» و فاضل دربندی در «اشارات الاصول» و نقد و بررسی آنها توسط مؤلف همراه است.
مؤلف، کتاب را با مقدمه ای مفصل آغاز و در آن، به اموری چون اولی بودن باب تعارض برای عنوان مسئله، از باب تعادل و تراجیح، معنای تعارض و اموری که از مصادیق تعارض پنداشته شده اند، متعلق تعارض و امکان عقلی تعارض بین دو دلیل پرداخته است.
مقام اول، در باب احکام تعارض است و در ذیل آن، به مباحث متعدد مرتبط با مسئله جمع در تعارض اشاره نموده است.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم