درهای چوبی خانه های مدینه

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] منازل مسکونی مردم مدینه و مکه در صدر اسلام به شکل ساختمان ها و منازل مسکونی دوران ما نبوده است که درهای محکم و قفل های متنوع باشد؛ بلکه برای پوشاندن و محفوظ نگه داشتن درون منزل از دید اغیار، تنها از پرده، حصیر و... استفاده می کردند. بنابراین، چگونه ممکن است که فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بین در و دیوار قرار گرفته باشد؟ و یا چگونه ممکن است که این در آتش گرفته باشد؟ در این مقاله به بررسی و جواب این شبهه پرداخته می شود.
منازل مسکونی مردم مدینه و مکه در صدر اسلام به شکل ساختمان ها و منازل مسکونی دوران ما نبوده است که افزون بر دیوارهای نسبتا بلند دارای بخش ورودی با درهای محکم وقفل های متنوع باشد؛ بلکه برای پوشاندن و محفوظ نگه داشتن درون منزل از دید اغیار، تنها از پرده، حصیر و... استفاده می کردند. در روایتی علی (رضی الله عنه) تصریح می کند که خانه های ما اهل بیت در نداشته است.وَ نَحْنُ اَهْلُ بَیْتِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله وسلّم) لا سُقُوفَ لِبُیُوتِنَا وَ لا اَبْوَابَ وَ لا سُتُورَ؛ خانه های ما اهل بیت، نه سقف دارد و نه در. این روایت را بسیاری از کتاب های شیعه نقل کرده اند.
شیخ الصدوق، الخصال، ص۳۶۴-۳۸۲
یکی از شبهاتی که اخیراً برخی از وهابی ها آن را با مانور فراوان و سر وصدای زیاد مطرح کرده اند همین شبهه است؛ اما با بررسی روایات موجود در کتاب های شیعه و سنی این نتیجه به دست می آید، که در زمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) خانه های مدینه دارای درهای چوبی بوده است. موارد بسیاری می توان به عنوان شاهد نقل کرد که ما به چند نمونه اشاره می کنیم. شما خواننده محترم برای اطلاع بیشتر به کتاب ماساة الزهراء (علیهاالسّلام) و خلفیات ماساة الزهراء، نوشته سیدجعفر مرتضی مراجعه فرمایید.
← پاسخ سیدجعفر مرتضی
استدلال به روایت و فرمایش علی (علیه السّلام): «لا سُقُوفَ لِبُیُوتِنَا وَ لا اَبْوَابَ» اهل سنت را به مقصودشان نمی رساند؛ زیرا: اولاً: طراح شبهه سخن علی (علیه السّلام) را ناقص نقل کرده است؛ به گونه ای که خواننده احساس می کند که اهل بیت (علیهم السّلام) منزل مسکونی به شکل متعارف نداشته اند؛ چون خانه ای که نه سقف دارد و نه دَر و نه دیوار، قابل تصور نیست؛ در حالی که متن حدیث چنین است: نحن اهل بیت محمد (صلی الله علیه و آله وسلّم) لا سقوف لبیوتنا ولا ابواب ولا ستور (در نقل شیخ مفید، ستور به معنای دیوار آمده است) الا الجرائد وما اشبهها.جمله پایانی این حدیث گویای استفاده از چوب حاصل شده از برگه های درخت خرما است؛ چون جریده به معنای چوب باقی مانده پس از تراشیدن اضافات آن است که با بستن آن چوبها کنار یکدیگر برای پوشش و دیوار کشی و در ورودی و غیر آن استفاده می شده است؛ بنابراین از این روایت و روایات دیگر استفاده می شود که خانه اهل بیت (علیهم السّلام) از جمله خانه فاطمه زهرا و علی (علیهماالسلام) مانند خانه های افراد دیگر دارای در ورودی بوده است که باز و بسته می شده و از استحکام مخصوصی هم برخوردار بوده است.همچنین روایات دیگری از مصادر اهل سنت نقل شد که خانه های مدینه و نیز خانه امیرمؤمنان (علیه السّلام) دَر داشته است و این دَرها نیز چوبی بوده است.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم