اسیر بن عروه

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] اسیر بن عروة. این صفحه مدخلی از فرهنگ قرآن است
اسیر بن عروه انصاری از طایفه بنی ابیرق و از منافقان است.
برخی مفسّران، نزول آیات 105 و 113 سوره نساء(4) را در پی گواهی دروغ وی و همدستانش دانسته اند که با این عمل، قصد به انحراف کشاندن پیامبر صلی الله علیه و آله را داشته اند.
[ویکی فقه] اُسَیر (اُسَید) بن عُرْوه اُسَیر بن عروة بن سواد بن هیثم انصاری ظفری، از طایفه بنی اُبَیرق بود.
درباره اُسَیر بن عروه اطلاع چندانی در دست نیست. گفته اند: سخنرانی ماهر ، فردی برجسته و صاحب نفوذ در تیره بنی ابیرق و از مسلمانان متهم به نفاق بود. در جنگهای احد و غزوه های بعد شرکت داشت و در زمان عمر ، در فتح نهاوند کشته شد. مفسران ذیل آیات ۱۰۵ -۱۱۴ نساء درباره وی گفته اند :او از طایفه ای بود که درصدد گمراه کردن پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) برآمدند. اُسَیْر و اطرافیانش در آیه ۱۱۳ نساء اغواگر خوانده شده اند:«ولَولا فَضلُ اللّهِ عَلَیکَ ورَحمَتُهُ لَهَمَّت طَائِفَةٌ مِنهُم اَن یُضِلّوکَ وما یُضِلّونَ اِلاّ اَنفُسَهُم و اگر لطف ورحمت الهی در حق تو نبود، گروهی از ایشان کوشیده بودند که تو را گمراه سازند، و (در واقع) کسی جز خود را گمراه نکنند». اینان در ماجرای سرقت سه نفر از تیره بنی ابیرق ، از شخصی به نام رفاعة بن زید ، به دروغ ، به پاکی افراد خویش گواهی دادند و چون قتادة بن نعمان ، برادرزاده رفاعه، نزد پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) شکایت برد و از حضرت خواست تا آنان را به بازگرداندن سلاح مسروقه وادارد، از طرف اُسَیر و دیگران به دروغگویی متهم شد و مورد سرزنش پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) قرار گرفت. خداوند با نزول آیه ۱۰۵ نساء نادرستی گزارش بنی ابیرق را که توسط اُسیر ارائه شده بود نشان داد:«اِنّا اَنزَلنا اِلَیکَ الکِتبَ بِالحَقِّ لِتَحکُمَ بَینَ النّاسِ بِما اَرکَ اللّهُ و لا تَکُن لِلخائِنینَ خَصیما ما کتاب آسمانی را به راستی و درستی بر تو فرود آوردیم تا (بر مبنای آن و) به مدد آنچه خداوند به تو نمایانده است، بین مردم داوری کنی و مدافع خیانت پیشگان مباش». بدین ترتیب، اُسیر از طرف خداوند، به خیانت پیشگی وصف شد.
[ویکی فقه] اسیر بن عروه (قرآن). درباره اُسَیر بن عروه اطلاع چندانی در دست نیست. گفته اند: سخنرانی ماهر، فردی برجسته و صاحب نفوذ در تیره بنی ابیرق و از مسلمانان متهم به نفاق بود. در جنگهای احد و غزوه های بعد شرکت داشت و در زمان عمر، در فتح نهاوند کشته شد.
اسیر بن عروه انصاری، از طایفه بنی ابیرق و از منافقان است. او از طایفه ای بود که درصدد گمراه کردن پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم برآمدند. برخی مفسران، نزول آیات ۱۰۵ و ۱۱۳ نساء را در پی گواهی دروغ وی و همدستانش دانسته اند که با این عمل، قصد به انحراف کشاندن پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم را داشته اند. اینان در ماجرای سرقت سه نفر از تیره بنی ابیرق ، از شخصی به نام رفاعة بن زید، به دروغ، به پاکی افراد خویش گواهی دادند و چون قتادی بن نعمان ، برادرزاده رفاعه، نزد پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم شکایت برد و از حضرت خواست تا آنان را به بازگرداندن سلاح مسروقه وادارد، از طرف اُسَیر و دیگران به دروغگویی متهم شد و مورد سرزنش پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم قرار گرفت. خداوند با نزول آیه ۱۰۵ نساء نادرستی گزارش بنی ابیرق را که توسط اُسیر ارائه شده بود نشان داد: • اِنّا اَنزَلنا اِلَیکَ الکِتبَ بِالحَقِّ لِتَحکُمَ بَینَ النّاسِ بِما اَرکَ اللّهُ و لا تَکُن لِلخائِنینَ (ما این کتاب را به حق بر تو نازل کردیم تا میان مردم به (موجب) آنچه خدا به تو آموخته داوری کنی و زنهار جانبدار خیانتکاران مباش.) اسیر و اطرافیانش در آیه ۱۱۳ نساء اغواگر خوانده شده اند: • وَلَوْلاَ فَضْلُ اللّهِ عَلَیْکَ وَرَحْمَتُهُ لَهَمَّت طَّآئِفَةٌ مُّنْهُمْ أَن یُضِلُّوکَ وَمَا یُضِلُّونَ إِلاُّ أَنفُسَهُمْ وَمَا یَضُرُّونَکَ مِن شَیْءٍ وَأَنزَلَ اللّهُ عَلَیْکَ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَعَلَّمَکَ مَا لَمْ تَکُنْ تَعْلَمُ وَکَانَ فَضْلُ اللّهِ عَلَیْکَ عَظِیمًا (و اگر فضل خدا و رحمت او بر تو نبود طایفه ای از ایشان آهنگ آن داشتند که تو را از راه به در کنند ولی جز خودشان (کسی) را گمراه نمی سازند و هیچ گونه زیانی به تو نمی رسانند و خدا کتاب و حکمت بر تو نازل کرد و آنچه را نمی دانستی به تو آموخت و تفضل خدا بر تو همواره بزرگ بود.)
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم