نظریه عشق ابن عربی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ابن عربی عشق را «اصل هستی » می شمارد. بدین سان جای شگفتی نیست که نظریه عشق ، در سراسر نظام اندیشه عرفانی او، به شکل های گوناگون آشکار می شود و وظیفه ای عمده ، در کل نظام جهانی و نیز هستی انسان ، بر عهده می گیرد.
هانری کربن ، نظریه عشق را نزد ابن عربی ، به درستی «دیالکتیک عشق » می نامد و در این باره می گوید: از میان استادان تصوف ، ابن عربی یکی از کسانی است که تحلیل پدیده های عشق را به حد نهایی رسانده اند. وی در این باره ، یک دیالکتیک بسیار شخصی را به کار برده است .
حدیث ثابت
ابن عربی در چندین جا و به ویژه در «باب مقام محبت »، از فتوحات به تحلیل تفصیلی پدیده عشق می پردازد. در آن جا، پس از اشاره به این که «دوست داشتن » (حب )، مقامی الهی است و خدا خود را «ودود» (بسیار دوست دارنده و مهربان ) نامیده است و نیز در خبر، خدا «محب » (دوست دار) نامیده شده است ، به این حدیث پیامبر اشاره می کند که «اِن َّ اللّه َ جَمیل ٌ یُحِب ُّ الْجَمال َ: خدا زیباست و زیبایی را دوست می دارد» و آن را یک «حدیث ثابت » می نامد.
القاب محبت
از دیدگاه ابن عربی «محبت » دارای ۴ لقب است :۱. حب (مهرورزی یا دوست داشتن )، یعنی خلوص آن در دل و صفای آن از تیرگی های عوارض . دوست دار در این میان دارای هیچ غرض و اراده ای در برا بر محبوب خود نیست .۲. وُدّ (مهربانی بسیار) که نامی الهی است (ودود) و از نعمت های خداست و در او ثابت است .۳. عشق که همانا افراط در دوست داشتن است .در خبر آمده که خدا خود را به «شدت ِ دوست داشتن » وصف کرده است ، اما نام های عشق و عاشق درباره خدا به کار نمی روند. در عشق ، مهرورزی چنان به دوست دار روی می کند که با همه اجزاءِ وی در می آمیزد و او را سخت در بر می گیرد، زیرا واژه عشق ، مشتق از «عَشَقه » (گیاه پیچک ) است .۴. هوی (خواهش و آرزو) که همانا اختصاص دادن ِ همه اراده خود به محبوب و تعلق به اوست ، در آغاز آن چه در دل روی دهد. این نام نیز درباره خدا به کار نمی رود.
لطیف ترین گونه مهرورزیدن
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال ابجد فال ابجد فال احساس فال احساس فال ماهجونگ فال ماهجونگ فال راز فال راز