دانشنامه اسلامی
لزوم امنیت حیوانات در حرم و عدم جواز آزار آنها:• «... ومن دخله کان ءامنـا...؛ در آن نشانه هایی روشن (از توحید و حکمت و رحمت خداوند است و از آن جمله) مقام ابراهیم است و هر که به آن جا وارد شود در امان است (باید در امان باشد)، و خدا را بر عهده مردم (این حق) است که آن خانه را قصد کنند و اعمال حج آنجا را به جا آورند البته بر کسی که بتواند به سوی آن راه یابد؛ و هر که کفران نماید (بداند که) حتما خداوند بی نیاز از جهانیان است.»• «وَ إِذْ قالَ إِبْراهیمُ رَبِّ اجْعَلْ هذا بَلَداً آمِناً...؛ و (به یاد آرید) هنگامی که ابراهیم گفت: پروردگارا، این (سرزمین) را شهری امن قرار ده...»
مفهوم شناسی
برای فهم بهتر از آیه باید به دو اصطلاح توجه بیشتری شود: ۱- حرم ۲- امن
← حرم
حضرت ابراهیم (علیه السّلام) بعد از بنای خانه کعبه امنیت شهر مکه را از خداوند درخواست نمود و خدا دعای ابراهیم (علیه السّلام) را اجابت کرد و آن را یک مرکز امن قرار داد که هم مایه آرامش روح و امنیت اجتماع مردمی است که به آن می آیند و از آن الهام می گیرند و هم از نظر قوانین مذهبی، امنیت آن چنان محترم شمرده شده که هر گونه جنگ و مبارزه در آن ممنوع است. مخصوصا در اسلام کعبه بعنوان یک مامن و پناهگاه شناخته شده، و حتی حیوانات این سرزمین از هر نظر باید در امنیت باشند و کسی مزاحم آنها نشود، افراد انسانی که به آن پناه می برند نیز در امان هستند حتی اگر قاتل و جانی باشند، نمی توان متعرض آنها شد، ولی برای این که این احترام خاص خانه کعبه مورد سوء استفاده قرار نگیرد، و حق مظلومان پایمال نگردد اگر افراد جنایت کار و مجرمی به- آن پناهنده شوند دستور داده شده آنها را از نظر آب و غذا در مضیقه قرار دهند، تا مجبور گردند آنجا را ترک گویند، و آنها را به کیفر برسانند. امام صادق (علیه السّلام) فرمود: هر کس داخل حرم شود و هر حیوانی از وحوش و پرنده در آن داخل شود، در ایمن است تا از آن خارج گردد. گفتنی است که جمله «من دخله کان آمنا» جمله خبریه به معنای انشاء امر است.