جهل در قران

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] جهل در قرآن. جهل ، واژه ای در قرآن و حدیث ، که مخالف علم می باشد.
جهل در لغت به معنای ندانستن است، راغب اصفهانی آن را سه گونه تحلیل کرده است : خالی بودنِ نفس از علم و آگاهی ، که معنای اصلی واژه است ؛ اعتقاد به چیزی برخلاف آنچه در واقع هست ؛ انجام دادن کاری برخلاف آنچه باید انجام شود، چه آن را صحیح بداند چه نداند. جهالت نیز به معنای انجام دادن ناآگاهانه یک عمل است . همچنین جهل در معنایی اعم از معنای «حُمق » جهل به امورِ جاری عادی ) به کار رفته است.
واژه جهل
در آیه ۱۳۸ سوره اعراف ، موسی علیه السلام به قوم خود، که از او تقاضای خدایی برساخته داشتند، نسبت جهل داده است . در آیه ۷۲ سوره احزاب ، انسان که «بار امانت » را پذیرفته ، «جَهول » خوانده شده است . در آیات ۱۷ سوره نساء، ۵۴ سوره انعام و ۱۱۹ سوره نحل ، واژه جهالت در مورد کسانی به کار رفته است که از سرِ نادانی کار ناشایستی انجام داده اند.
← جهالت در آیه ۱۷ سوره نساء
توشیهیکو ایزوتسو، به تبعیت از گولدتسیهر، بحث از واژه جهل و واژه مقابل آن در قرآن را از دیدگاهی عمیق تر و کلی تر مطرح کرده است . وی در کتاب خدا و انسان در قرآن ، ضمن یادآوری این نکته که به نوشته گولدتسیهر پیش از اسلام جهل مخالف حلم بوده نه علم ، یادآور شده است که بدون دانستن معنای دو واژه جهل و حلم ، به سختی می توان نظام روان شناسی عرب پیش از اسلام را درک کرد.ایزوتسو سه معنا برای جهل ذکر کرده است : معنای اولِ ناظر به نوع رفتار عرب پیش از اسلام و الگوی مشخص رفتار انسانی است که نمی تواند بر نفس خود مسلط شود و با اندک تحریکی برانگیخته می شود و بی آنکه به پیامد عمل خود بیندیشد، اقدام می کند، نقطه مقابل این جهل ، حلم است به معنای مهار و خاموش کردن چنین حالتی.معنای دوم جهل ، که به شدت وابسته به معنای اول است ، تأثیر منفی آن بر قوه تعقل آدمی است که تعقل را سست می کند، اگرچه جهل در انسان یک حالت ثابت نیست و موقتی است ، اما اگر انسان دائم دچار آن شود و به آن عادت کند، قدرت درک و داوری عمیق را در باب چیزها از دست می دهد و دیگر شایستگی ندارد که در باره هیچ موضوعی داوری کند.معنای سوم و کم رواج تر و کم اهمیت تر جهل ، نادانی است ، و در قرآن جهل بیشتر به معنای اول و دوم به کار رفته و معنای سوم کمتر استعمال شده است ، ایزوتسو سپس نتیجه عمیق تر و کلی تری از بحث خود گرفته است . به عقیده وی ، تقابل جهل و حلم و آنچه در معنای جهل در ارتباط انسان با انسان گفته شد، ویژگی عرب جاهلی بوده ، اما پس از اسلام این رابطه افقی انسان ـ انسان ، به رابطه عمودی انسان ـ خدا تبدیل شده است و اعراب مشرک در باره خدا جهل اختیار کردند، ایزوتسو، از همین جا مفهوم جهل را با واژه کلیدی دیگری در قرآن ، یعنی « کفر »، پیوند زده است.
منابع
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال اوراکل فال اوراکل فال امروز فال امروز فال نخود فال نخود فال حافظ فال حافظ