ایمان فرقه های اسلامی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ایمان فرقه های اسلامی (دیدگاه شیعیان). در امت اسلامی فرقه های مختلفی به وجود آمد که هر فرقه ای، فقط مذهب خود را مذهب حق و فرقه ناجیه دانسته و بقیه فرقه ها را فرقه هالکه و اهل آتش می دانند؛ اما شیعیان، تمامی فرقه های اسلامی (غیر از نواصب) را مسلمان می دانند و همه احکام اسلامی؛ از جمله حرمت جان، مال و... را محترم می شمارند؛ اما با استدلال به آیه ۲۵۵ سوره مائده، اسلام کامل را فقط اسلامی می دانند که همراه با ولایت امیرمؤمنان علی (علیه السّلام) باشد، در حالی که به شیعیان تهمت می زنند که فقط خود را مسلمان و دیگر فرقه های اسلامی را کافر می دانند. در این مقاله در صدد بررسی این مطالب هستیم.
عثمان الخمیس، تئوریسین معاصر وهابی و از لیدرهای اصلی آن ها، اتهامات بسیاری را علیه شیعه مطرح نموده است.از آن جایی که شبهات مطرح شده عثمان الخمیس، اهمیت بسیاری دارد و از مهم ترین شبهات وهابیت علیه شیعه به حساب می آید، تصمیم گرفتیم که تک تک این شبهات را به صورت پرسش و پاسخ مطرح نموده و بررسی کنیم.
طرح شبهه
یکی از اتهامات عثمان الخمیس، این است که شیعیان فقط خود را مسلمان و دیگر فرقه های اسلامی را کافر می دانند. وی می گوید:المسالة الثالثة: القول بکفر من عدا الشیعة:کل من عدا الشیعة فهو کافر بل لم یتوقف الامر علی ذلک بل کل من عدا الشیعة کافر وولد زنا....۳. ویروی الکلینی فی الکافی عن الرضا انه قال: لیس علی ملة الاسلام غیرنا وغیر شیعتنا، وهذا فی الجزء الاول من الکافی ۲۳۳. تمام مردم غیر از شیعیان کافرند، بلکه از این هم فراتر رفته و گفتند: غیر از شیعه همه کافر و ولد الزنا هستند... کلینی در کتاب کافی از امام رضا نقل می کند که فرمود: به جز ما و شیعیان ما هیچ کس دیگری پایبند شریعت اسلام نیست.
اصل روایت شبهه شده
عَلِیُّ بْنُ اِبْرَاهِیمَ عَنْ اَبِیهِ عَنْ عَبْدِ الْعَزِیزِ بْنِ الْمُهْتَدِی عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جُنْدَبٍ اَنَّهُ کَتَبَ اِلَیْهِ الرِّضَا (علیه السّلام) اَمَّا بَعْدُ فَاِنَّ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله وسلّم) کَانَ اَمِینَ اللَّهِ فِی خَلْقِهِ فَلَمَّا قُبِضَ (صلی الله علیه و آله وسلّم) کُنَّا اَهْلَ الْبَیْتِ وَرَثَتَهُ فَنَحْنُ اُمَنَاءُ اللَّهِ فِی اَرْضِهِ عِنْدَنَا عِلْمُ الْبَلَایَا وَالْمَنَایَا وَاَنْسَابُ الْعَرَبِ وَمَوْلِدُ الْاِسْلَامِ وَاِنَّا لَنَعْرِفُ الرَّجُلَ اِذَا رَاَیْنَاهُ بِحَقِیقَةِ الْاِیمَانِ وَحَقِیقَةِ النِّفَاقِ وَاِنَّ شِیعَتَنَا لَمَکْتُوبُونَ بِاَسْمَائِهِمْ وَاَسْمَاءِ آبَائِهِمْ اَخَذَ اللَّهُ عَلَیْنَا وَعَلَیْهِمُ الْمِیثَاقَ یَرِدُونَ مَوْرِدَنَا وَیَدْخُلُونَ مَدْخَلَنَا لَیْسَ عَلَی مِلَّةِ الْاِسْلَامِ غَیْرُنَا وَغَیْرُهُم ْ نَحْنُ النُّجَبَاءُ النُّجَاةُ وَنَحْنُ اَفْرَاطُ الْاَنْبِیَاءِ وَنَحْنُ اَبْنَاءُ الْاَوْصِیَاءِ وَنَحْنُ الْمَخْصُوصُونَ فِی کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ وَنَحْنُ اَوْلَی النَّاسِ بِکِتَابِ اللَّهِ وَنَحْنُ اَوْلَی النَّاسِ بِرَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله وسلّم) وَنَحْنُ الَّذِینَ شَرَعَ اللَّهُ لَنَا دِینَهُ.... از عبداللَّه جندب روایت شده که حضرت رضا (علیه السّلام) در نامه ای به او نوشت: اما بعد همانا محمد (صلی الله علیه و آله وسلّم) امین خدا بود در میان خلقش و چون آن حضرت (صلی الله علیه و آله وسلّم) در گذشت، ما خانواده وارث او شدیم؛ پس ما هستیم امین خدا در زمین، دانش فتنه ها و مصائب و مردن ها و نژاد عرب و تولد اسلام نزد ما است. و چون هر کسی را به بینیم می شناسیم که او حقیقتا مؤمن است یا منافق. نام شیعیان ما و نام پدرانشان، نزد ما ثبت است، خدا از ما و آن ها پیمان گرفته است که به هر راهی که رفتیم آن ها هم وارد شوند و در هرجا در آئیم، در آیند، جز ما و ایشان کسی در کیش اسلام نیست.مائیم نجیب و رستگار، و مائیم بازماندگان پیغمبران، و مائیم فرزندان اوصیاء، و ما در کتاب خدای (عزّوجلّ) مورد عنایت قرار گرفته ایم، و ما به قرآن سزاوارتریم تا مردم دیگر، و ما به پیغمبر نزدیک تریم تا مردم دیگر، و خدا دینش را برای ما مقرر داشته....
الکلینی الرازی، ابی جعفر محمد بن یعقوب بن اسحاق (متوفای۳۲۸ ه)، الاصول من الکافی، ج۱، ص۲۲۳ - ۲۲۴، ناشر:اسلامیه، تهران، الطبعة الثانیة، ۱۳۶۲ ه. ش.
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم