دانشنامه اسلامی
دلیل مرحوم ناصرالشریعه هم ظاهرا گفتار تاریخ قدیم قم می باشد که می نویسد؛"دیگر از امامزاده هائیکه بقم آمدند عبدالله بن عباس بن عبدالله الشهید بن حسن افطس بن علی بن امام زین العابدین(علیه السلام ) بود که از بصره بقم آمد و او با علی بن محمد علوی صاحب زنج در بصره بود و چون صاحب زنج را در بصره بقتل رسانیدند عبدالله بن عباس در قم دو پسر بنام ابوالفضل العباس و ابوعبدالله حسین ملقب به ابیض و سه دختر بدنیا آمدند . از عباس بن عبدالله بن عباس بن عبدالله الشهید، ابوعلی احمد به وجود آمد
با توجه به عبارات مؤلف تاریخ قدیم قم ثابت شد که جناب عبدالله ابیض بن عباس به قم تشریف آورده و از وی دو پسر بدنیا آمد و بر این اساس است که مرحوم صاحب انوار المشعشعین احتمال داده که مدفون در بقعه چهار امامزاده در خیابان 15 خرداد قم همین شاهزاده عبدالله مورد نظر است و در جای خود گفته شد که مدفون در آن بقعه جناب شاهزاده ابوعبدالله حسین بن علی بن عمر بن حسن الأفطس و سه تن از فرزندان وی می باشند.
جناب عبدالله ابیض در شهر قم رحل اقامت افکندند ولی مشکل اصلی اینجاست که آیا مدفون در این بقعه جناب عبدالله ابیض است یا شخصیت و امامزاده دیگر؟ چرا که در ری ، مقبره و بقعه ای است که گفته می شود عبدالله ابیض بن عباس بن عبدالله الشهید در آنجا مدفون می باشد و کثرت شهرت وی هم خود دلیل محکمی بر دفن آن امامزاده در ری دارد و از طرفی هم مدرکی چون تاریخ قدیم قم که همه علماء و مورخین بر وثاقت وکمال دیانت مؤلف آن اذعان و اعتراف دارند، ثابت می کند که مدفون در این بقعه جناب امامزاده سید عبدالله ابیض بن عباس بن عبدالله اشهید می باشد، لذا صاحب انوار المشعشعین می فرمایند به احتمال زیاد جناب امازاده سید عبدالله ابیض در قم مدفون می باشد زیرا مؤلف تاریخ قم فرمودند"و اما ابوعبدالله حسین ابیض بن عبدالله از قم به ری رفت و اعقاب او در ری هستند" و در مورد هجرت خود عبدالله ابیض صحبتی به میان نیاورده، لذا سکوت مؤلف تاریخ قدیم قم بر عدم هجرت عبدالله ابیض به ری خود دلیل قوی بر مدفون بودن وی در این شهر دارد
وی در مقام تضعیف قول کسانیکه مدفون در ری را عبدالله ابیض دانسته اند از قبیل صاحب کتاب(عمده الطالب) و صاحب کتاب(مجاس المؤمنین) و غیره، گفته است؛ که احتمال می رود ابوعبدالله حسین ابیض کنیه او تدریجا بر اسم او غلبه یافته باشد و بمرور ایام در لفظ ابوعبدالله هم تخفیفی بوجود آمده وبجای ابوعبدالله حسین ابیض، عبدالله ابیض گفته شده باشد وهمچنین محتمل است که عبدالله بن حسین بن عبدالله ابیض بن عباس که شاعر بوده است نیز با پدر خود ابوعبدالله حسین ابیض در آن بقعه مدفون بوده و بقعه بنام عبدالله شهرت یافته باشد. و از طرفی هم غیر از گفتار مرحوم صاحب تاریخ قدیم قم اکثر علماء انساب قائل شده اند که جناب ابوعبدالله حسین بن عبدالله ابیض بن عباس در ری مدفون می باشد که از جمله آنها عبارتند از؛
1ـ فخر رازی در کتاب(الشجره المبارکه) می آورد که؛
"اما عباس بن عبدالله الشهید، فعقبه من رجل واحد، و هو عبدالله ابو محمد الابیض. و عقب عبدالله الابیض هذا من ثلاثه: الحسین الابیض یلقب"هریشه" الشاعر من ساکنی الری. و العباس أبوالفضل الأبیض، و علی یلقب"هریشه" و اکثرهم عقبا الحسین الشاعر". یعنی نسل عباس بن عبدالله الشهید از یک پسر بنام عبدالله الابیض است که نسل او از سه پسرش یکی حسین ابیض که شاعر و ساکن در ری بوده است نشات گرفته است .
2ـ ابن عنبه در کتاب(عمده الطالب) تصریح نموده که: