دانشنامه اسلامی
موضوع این بحث ارزش های اسلا می در مدیریت است. ابتدا توضیحی درباره ارزش از دیدگاهی که مورد قبول و پذیرش ماست، ارائه می دهیم، سپس آن ارزش ها را دسته بندی می کنیم و آن را که ارتباط بیشتری با علم مدیریت دارد مورد ارزیابی قرار می دهیم. گرایش های ارزش از نظر فلسفه در بین فلاسفه حقوق و اخلاق و همه کسانی که درباره ارزش ها بحث کرد ه اند، دو نوع گرایش متضاد وجود دارد: اول، ارزش چیزی جز تبلور خواست ها و سلیقه های شخصی و گروهی نیست. دوم، ارزش از واقعیت نفس الامری برخوردار است. از دیر باز، در بین فلاسفه معروف بوده که آیا خوب آن است که انسان می پسندد یا چیزی را که خوب است انسان می پسندد؟ ما کاری را انجام می دهیم که خوب است یا خوب آن کاری است که ما انتخاب می کنیم؟ این اختلاف از دیرباز تاکنون در بین فلاسفه بزرگ اخلاق وجود داشته است. بعضی می گویند: خوب آن است که انسان بپسندد. بعضی دیگر می گویند: خوب واقعیتی نفس الامری دارد، چه ما دوست بداریم، چه دوست نداریم، ما بدانیم یا ندانیم. لذا، باید خوب ها را شناخت و آن ها را دوست داشت و آنچه را که مربوط به عمل است به کار گرفت. البته وارد شدن در این بحث ریشه ای و فلسفی ما را از موضوع بحث اصلی دور می کند. در این باره، نظر ما این است که و ارزش، واقعیت نفس الامری دارد. مردم بعضی چیزها را به عنوان «خوب» درک می کنند و آن را می پسندند، لکن بعضی چیزهاست که خوبی آن را همه درک نمی کنند؛ در اینکه آیا فلان چیز خوب است یا بد، اختلاف می کنند و بالاخره، سلیقه ها و نظرهای شخصی دخالت می کند.
اعتبار ارزش ها
ارزش های اسلا می در مدیریت وقتی ارزش های اسلا می در ارتباط با مدیریت مطرح می شود منظور این است که اسلام ارزش هایی را ارائه کرده که باید آن ها را پذیرفت و به کار بست. این ارزش ها چه ما آن ها را بخواهیم و چه نخواهیم معتبر است. و چنین ارزش هایی، چه بدانیم و چه ندانیم، وجود دارند. بنابراین، نظریه ای که معتقد است ارزش تابع خواست و سلیقه افراد و گروه هاست مورد پذیرش اسلام نیست. ارزش هایی که اسلام ارائه می دهد یا مربوط به فرد و زندگی فردی است یا مربوط به جمع و زندگی اجتماعی. در زندگی اجتماعی، ارزش هایی وجود دارد که همه باید آن ها را نسبت به یکدیگر رعایت کنند. این ارزش ها یا در اجتماعات وسیع مطرح می شود و یا در اجتماعات محدود و گزینشی. تفصیل اقسام و انواع این ارزش ها به مجال دیگری نیازمند است.
مبنای ارزش های اجتماعی
در اینجا فقط ارزش های اجتماعی مورد بحث قرار خواهد گرفت. مبنای ارزش های اجتماعی ارزش های اجتماعی دارای دو مبنا هستند: مبنای اول، بینش ها و مبنای دوم، گرایش ها. هر ارزشی از یک پایه بینشی و نگرشی و یک پایه گرایشی ساخته می شود. از انضمام این دو، ارزش به وجود می آید. ارزش واسطه ای بین بینش و گرایش انسان با کنش اوست.
جهت سازی ارزش ها
...