شکوی الغریب عن الاوطان الی علماء البلدان

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] شکوی الغریب عن الأوطان إلی علماء البلدان (کتاب). «شکوی الغریب عن الاوطان الی علماء البلدان»، توسط عین القضات همدانی، به رشته ی تحریر درآمده است. این رساله همراه با رساله دیگر مؤلف، به نام «زبدة الحقائق»، در یک جلد چاپ شده است. هر دو رساله به زبان عربی و در موضوعات عرفانی است.
مباحث رساله «شکوی الغریب»، جز سه فصل آخر و خاتمه رساله، بقیه، فصل بندی و باب بندی نشده، ولی جناب محقق برای هر مبحث، عناوینی مناسب را برگزیده است. رساله «زبدة الحقائق»، مشتمل بر یک مقدمه و ۱۰۰ فصل است.
[ویکی نور] شکوی الغریب عن الاوطان الی علماء البلدان، توسط عین القضات همدانی ، به رشته ی تحریر درآمده است. این رساله همراه با رساله دیگر مؤلف، به نام«زبدة الحقائق»، در یک جلد چاپ شده است. هر دو رساله به زبان عربی و در موضوعات عرفانی است.
مباحث رساله «شکوی الغریب»، جز سه فصل آخر و خاتمه رساله، بقیه، فصل بندی و باب بندی نشده، ولی جناب محقق برای هر مبحث، عناوینی مناسب را برگزیده است.
رساله «زبدة الحقائق»، مشتمل بر یک مقدمه و 100 فصل است.
مباحث مهم«شکوی الغریب»، عبارتنداز:
عین القضات همدانی ، در کتاب«زبدة الحقائق»، حقایق اصول سه گانه ی دین را بر اساس موازین تصوف و عرفان بیان می کند. محور مباحث عین القضات، بر بی کفایتی عقل در اکتناه حقایق الهی است.
[ویکی فقه] شکوی الغریب عن الاوطان الی علماء البلدان (کتاب). «شکوی الغریب عن الاوطان الی علماء البلدان»، توسط عین القضات همدانی، به رشته ی تحریر درآمده است. این رساله همراه با رساله دیگر مؤلف، به نام «زبدة الحقائق»، در یک جلد چاپ شده است. هر دو رساله به زبان عربی و در موضوعات عرفانی است.
مباحث رساله «شکوی الغریب»، جز سه فصل آخر و خاتمه رساله، بقیه، فصل بندی و باب بندی نشده، ولی جناب محقق برای هر مبحث، عناوینی مناسب را برگزیده است. رساله «زبدة الحقائق»، مشتمل بر یک مقدمه و ۱۰۰ فصل است.
گزارش محتوا
مباحث مهم «شکوی الغریب»، عبارتنداز: ۱. نبوت و ولایت: به نظر مؤلف، حقیقت نبوت و ولایت با عقل و اندیشه بشری حاصل نمی شود، زیرا حقیقت نبوت ورای طور ولایت و حقیقت ولایت ورای طور عقل است. این نظریه به شدت توسط علماء انکار می گردد و بالاخره مقدمات تکفیر وی را فراهم می سازد. ۲. مرید و شیخ: اجماع ارباب حقیقت از اهل تصوف ، بر این است که هر کس شیخ و استادی نداشته باشد، اصلا دینی ندارد و امام و استاد وی شیطان است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلّم می فرماید: «من مات بغیر امام مات میتة جاهلیة». ۳. حسد از کبائر مهلکه است و به نص رسول الله صلی الله علیه و آله وسلّم کسی از آن نجات نمی یابد و علمایی که حسد در قلب آنها ریشه دوانده است، بدون حساب و کتاب وارد دوزخ می شوند. ۴. همان طوری که برای علوم مختلف، مفاهیم و اصطلاحات خاصی وجود دارد، هم چنین تصوف هم دارای اصطلاحات خاصی است که فقط اهل الله به آن ها واقفند و غیر این طایفه ، از آن معانی و اصطلاحات بهره ای ندارند. ۵. اسم صوفی از قرن سوم مشهور شده است و مهم ترین اعلام صوفیه عبارتند از: جنید بغدادی، احمد بن وهب زیات ، حسن بصری ، سفیان ثوری ، حسان بن حریث عدوی، ابو حمزه ی بغدادی بزاز، ابو جعفر صیدلانی، عامر بن عبدالله بن قیس، ابو محمد مرتعش خراسانی، ابو عبدالله سندی، رابعه ی عدویه، حارث بن اسد محاسبی، ابو بکر محمد بن عمر وراق ترمذی و ابو جعفر نیشابوری. ۶. برای تصوف اصطلاحاتی از قبیل بقاء، فناء، عدم، تلاش، قبض، بسط، سکر، صحو، اثبات، محو، حضور، غیبت، علم ، معرفت، وجد، کشف، مقام، حال، فراق، وصال، اسقاط، اتصال، جمع، تفرقه، ذوق ، فهم، وصول، سلوک، شوق، انس، قرب، تجلی، رؤیت، مشاهده و... وجود دارد که برای استفسار معانی آن باید به منابع صوفیه مراجعه کرد. ۷. به نظر عین القضات، معرفت خداوند سبحان محال است. وی می گوید: «ان الله تعالی منزه عن ان یدرکه الانبیاء فضلا عن غیرهم»؛ برای اینکه حقیقت ادراک، آن است که مدرک به کمال مدرک احاطه داشته باشد و چنین امری جز برای خدا محال است. ۸. شطح در اصطلاح صوفیه سخنان عجیب و غریبی است که از عارف در حالت سکر و شدت غلیان وجد، صادر می شود و انسان در این حالت، قادر به امساک نفس خود نمی باشد؛ مثلا بایزید بسطامی می گوید: از نفس خود منسلخ شدم، مانند انسلاخ مار از پوست، پس به سوی محبوب نظر افکندم؛ در حالی که من او بودم. ۹. علمایی که راسخون درعلم هستند، صلاحیت تاویل احادیث و آیات قرآنی را دارند و اکثر مردم در معانی آن متحیر هستند. ۱۰. عین القضات، در لابه لای کتاب، به مؤلفات خود اشاره می کند، از قبیل «قری العاشی الی معرفة العوران و الاعاشی»، «رساله علائیه» و رساله «نزهة العشاق و نهزة المشتاق» و سایر کتب که ذکر آنها در این مجال نمی گنجد. ۱۱. عین القضات، بخش پایانی کتاب را در سه فصل، به بحث از ایمان به خدا و صفات وی، ایمان به نبوت و ایمان به آخرت اختصاص داده است. عین القضات همدانی، در کتاب «زبدة الحقائق»، حقایق اصول سه گانه ی دین را بر اساس موازین تصوف و عرفان بیان می کند. محور مباحث عین القضات، بر بی کفایتی عقل در اکتناه حقایق الهی است.
← برخی مباحث کتاب
کتاب، توسط عفیف عسیران مورد تحقیق و تصحیح قرار گرفته است. وی، در پاورقی ها موارد اختلاف نسخ را ذکر کرده و واژه های دشوار را توضیح داده است. زندگی نامه محقق به قلم خودش، به آخر کتاب ملحق شده است.
منبع
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال احساس فال احساس فال تک نیت فال تک نیت فال ماهجونگ فال ماهجونگ فال آرزو فال آرزو