دانشنامه اسلامی
در واقع انگیزه مؤلف این است که با طرح سؤالاتی اثبات کند که اگر بنا است جهان به سوی عدل و صلح و برادری گام بردارد آیا اجرای این اصول بدون انقلاب ممکن است یا نه و آیا انقلاب از طریق مادی امکان پذیر است یا بدون استمداد از اصول معنوی و ارزشهای اصیل انسانی امکان پذیر نیست و خیلی از سؤالها،در نتیجه مؤلف می خواسته در این کتاب به این پرسشها پاسخ بگوید و آینده ای روشن برای جهان ترسیم کند.
این کتاب دارای یازده فصل می باشد که هرکدام دارای بخشهای گوناگون و فهرستی هستند و با توجه به سیر محتوایی و فکری کتاب نسبت به کتابهای دیگر حکومت حضرت مهمترین فصلهای این کتاب عبارتند از: مصلح بزرگ در میان اقوام دیگر، انقلاب جهانی، آمادگی های لازم برای حکومت جهانی، انتظار، نشانه های آغاز انقلاب.
در این کتاب سعی شده برای جهان آینده ای روشن ترسیم شود و از مسیر تکاملی جامعه انسانی گرفته تا هماهنگی با نظام عمومی آفرینش و واکنشهای اجتماعی، الزامهای اجتماعی و سر آخر فطرت و صلح و عدل جهانی همه و همه مقدماتی می باشند تا به یک حکومت و انقلاب جهانی برسیم انقلابی که بشر در آن به اوج کمال رسیده.
جهان هستی تا آنجا که می دانیم مجموعه ای از نظام هاست وجود قوانین منظم و عمومی در سرتاسر این جهان دلیل بر یکپارچگی و به هم پیوستگی این نظام است.یا در جایی دیگر می بینیم که آزمونهای تاریخی به ما نشان می دهد که همواره تحولها و انقلابهای وسیع عکس العمل مستقیم فشارهای قبلی بوده است و شاید هیچ انقلاب گسترده ای در جهان رخ نداده مگر اینکه پیش از آن فشار شدیدی در جهت مخالف وجود داشته است و یا منظور از الزام اجتماعی این است که وضع زندگی اجتماعی انسان به چنان مرحله ای برسد که احساس نیاز به مطلبی کند و آنرا به عنوان یک ضرورت بپذیرد البته این را هم می دانیم که زندگی اجتماعی یکسری امتیازاتی دارد که در آزاد بودن انسان و دور بودن آن از اجتماع وجود ندارد و اگر قید و بندهایی بنام قانون را نپذیرد اجتماعی که در آن زندگی می کند گرفتار هرج و مرج شده و از هم متلاشی می شود اینجاست که تن به مقررات و اصول و قوانین می دهد و همینطور با پیشرفت جوامع روز بروز بر میزان این قید و بندها افزوده می شود و همه آنها را با عنوان یک ضرورت می پذیرد.چنین اجتماع و چنین بشری همیشه از جنگ و خونریزی و ظلم و بیدادگری گریزان بوده و با تمام اختلافهایی که در میان ملتها و امتها در طرز تفکر آداب و رسوم عشقها و علاقه ها خواستها و مکتبها وجود دارد همه بدون استثنا سخت به صلح و عدالت علاقه مند می باشد و با تمام وجود خواهان جهانی مملو از صلح و عدالت هستند و از این رویکرد می باشد که تمام اقوام جهان در انتظار یک رهبر بزرگ انقلابی به سر می برند که هرکدام او را بنامی می نامند ولی همگی در اوصاف کلی و اصول برنامه های انقلابی او اتفاق دارند.
[ویکی فقه] حکومت جهانی مهدی (کتاب). حکومت جهانی مهدی نوشته حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ماه صفر ۱۳۹۸ بهمن ماه ۱۳۵۶ به زبان فارسی می باشد. که در آن سخن از سرنوشت و آینده بشریت به میان آورده که آیا صلح و عدالت و امنیت و آزادی می باشد یا هرج و مرج، ناهماهنگی ها و نابسامانی ها و سرانجام یک جنگ اتمی یا فوق اتمی عالمگیر پایه های تمدن انسانی را ویران خواهد ساخت.
در واقع انگیزه مؤلف این است که با طرح سؤالاتی اثبات کند که اگر بنا است جهان به سوی عدل و صلح و برادری گام بردارد آیا اجرای این اصول بدون انقلاب ممکن است یا نه و آیا انقلاب از طریق مادی امکان پذیر است یا بدون استمداد از اصول معنوی و ارزشهای اصیل انسانی امکان پذیر نیست و خیلی از سؤالها، در نتیجه مؤلف می خواسته در این کتاب به این پرسشها پاسخ بگوید و آینده ای روشن برای جهان ترسیم کند.
ساختار کتاب
این کتاب دارای یازده فصل می باشد که هرکدام دارای بخشهای گوناگون و فهرستی هستند و با توجه به سیر محتوایی و فکری کتاب نسبت به کتابهای دیگر حکومت حضرت مهمترین فصلهای این کتاب عبارتند از: مصلح بزرگ در میان اقوام دیگر، انقلاب جهانی، آمادگی های لازم برای حکومت جهانی، انتظار، نشانه های آغاز انقلاب.
محتوای کتاب
در این کتاب سعی شده برای جهان آینده ای روشن ترسیم شود و از مسیر تکاملی جامعه انسانی گرفته تا هماهنگی با نظام عمومی آفرینش و واکنشهای اجتماعی، الزامهای اجتماعی و سر آخر فطرت و صلح و عدل جهانی همه و همه مقدماتی می باشند تا به یک حکومت و انقلاب جهانی برسیم انقلابی که بشر در آن به اوج کمال رسیده. جهان هستی تا آنجا که می دانیم مجموعه ای از نظام هاست وجود قوانین منظم و عمومی در سرتاسر این جهان دلیل بر یکپارچگی و به هم پیوستگی این نظام است. یا در جایی دیگر می بینیم که آزمونهای تاریخی به ما نشان می دهد که همواره تحولها و انقلابهای وسیع عکس العمل مستقیم فشارهای قبلی بوده است و شاید هیچ انقلاب گسترده ای در جهان رخ نداده مگر اینکه پیش از آن فشار شدیدی در جهت مخالف وجود داشته است و یا منظور از الزام اجتماعی این است که وضع زندگی اجتماعی انسان به چنان مرحله ای برسد که احساس نیاز به مطلبی کند و آنرا به عنوان یک ضرورت بپذیرد البته این را هم می دانیم که زندگی اجتماعی یکسری امتیازاتی دارد که در آزاد بودن انسان و دور بودن آن از اجتماع وجود ندارد و اگر قید و بندهایی بنام قانون را نپذیرد اجتماعی که در آن زندگی می کند گرفتار هرج و مرج شده و از هم متلاشی می شود اینجاست که تن به مقررات و اصول و قوانین می دهد و همینطور با پیشرفت جوامع روز بروز بر میزان این قید و بندها افزوده می شود و همه آنها را با عنوان یک ضرورت می پذیرد. چنین اجتماع و چنین بشری همیشه از جنگ و خونریزی و ظلم و بیدادگری گریزان بوده و با تمام اختلافهایی که در میان ملتها و امتها در طرز تفکر آداب و رسوم عشقها و علاقه ها خواستها و مکتبها وجود دارد همه بدون استثنا سخت به صلح و عدالت علاقه مند می باشد و با تمام وجود خواهان جهانی مملو از صلح و عدالت هستند و از این رویکرد می باشد که تمام اقوام جهان در انتظار یک رهبر بزرگ انقلابی به سر می برند که هرکدام او را بنامی می نامند ولی همگی در اوصاف کلی و اصول برنامه های انقلابی او اتفاق دارند.
نتیجه گیری
...