جعد بن درهم

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] جعْد بن دِرهَم ، از متکلمان نیمه نخست قرن دوم که به سبب قَدَری بودن و قول به خلق قرآن مشهور است .
در باره اصل و نسب وی اختلاف نظر وجود دارد. ثعالبی او را از موالی بنی مروان ، سمعانی از موالی سُوَید بن غَفْلَه ، ابن نباته از موالی بنی حَکَم ، و ابن کثیر از موالی ثوریین / ثوریان دانسته اند. ابن تَیمیه او را جذری الاصل معرفی کرده است . اصل او را غالباً از حَرّان و گاهی از خراسان دانسته اند که ممکن است خراسان هم تصحیف حَرّان باشد گاهی نیز اصل او از همدان دانسته شده است . در باره تاریخ و محل تولد او اطلاع دقیقی در دست نیست ، همین قدر می دانیم که تا پیش از بیان آرای خود در باره صفات خدا و خلق قرآن ، در دمشق زندگی می کرده و در ایام خلافت هشام بن عبدالملک (حک: ۱۰۵ـ ۱۲۵)، به سبب نامقبول بودن نظرهایش ، تحت تعقیب قرار گرفته و به کوفه گریخته است . جعد دایی و مربی مروان بن محمد، آخرین خلیفه اموی ، و نیز مربی فرزندش بود. از این رو، مروان به جعدی شهرت یافته است .
تآثیر پذیری جعد از وهب در قول به قدر
جعد از شاگردان و ارادتمندان وَهْب بن مُنَبّه بود. ممکن است جعد قول به قدر را از وهب گرفته باشد، چرا که بن ا بر گزارشها، وهْب مدتی بر این نظر بوده و کتابی هم در باره قدر نوشته بوده است اما، نظر وهب تغییر کرده ، در حالی که جعد قدری باقی مانده است . همچنین طبق گزارشهای موجود، وهب در باره توجه فوق العاده جعد به مسئله صفات خدا هشدار داده و او را از غور در این مسئله منع نموده بود.
زندانی شدن جعْد بن دِرهَم
جعد مدتی زندانی بود و پیش از سال ۱۲۵، احتمالاً در سال ۱۲۴ یا ۱۲۰، ظاهراً به سبب عقاید غیرمتعارفش ، و چه بسا به علل سیاسی ، به امر هشام بن عبدالملک و به دست خالد بن عبداللّه قسری ، والی کوفه ، در ملاعام به قتل رسید. اگر زمان حکومت خالد برکوفه سالهای ۱۰۵ تا ۱۲۰ بوده باشد و جعد در ۱۲۴ کشته شده باشد، در اصالت داستان نحوه قتل او، که در روز عید قربان و به صورت قربانی کردن جعد بوده ، می توان تردید کرد؛ اما، چون در ذکر دقیق سال ها ممکن است اشتباه شده باشد و ماجرای جعد و خالد بار ها نقل شده است ، این گزارش را فی الجمله باید درست تلقی کرد .
عقاید جعْد بن دِرهَم
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال انگلیسی فال انگلیسی فال درخت فال درخت فال احساس فال احساس فال تک نیت فال تک نیت