دانشنامه اسلامی
ابن عباس می گوید: چون بیماری رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) شدید گردید، فرمود: چیزی بیاورید تا بر آن برای شما نوشته ای بنویسم که بعد از آن گمراه نشوید. عمر گفت: بر پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) بیماری چیره گردیده، کتاب خدا در دست ماست ما را بس است، پس اختلاف کردند و جنجال بالا گرفت. پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) فرمود: از نزد من بر خیزید درگیری در حضور من سزاوار نیست. پس ابن عباس بیرون رفت و می گفت: مصیبت، تمام مصیبت آنگاه رخ داد که بین پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) و نوشتارش حائل گردیدند.«عن ابن عباس قال: لمّا اشتدّ بالنّبیّ (صلی الله علیه و آله وسلّم) وجعه، قال: ائتونی بکتاب اکتب لکم کتاباً لاتضلّوا بعده، قال عمر: انّ النّبیّ (صلی الله علیه و آله وسلّم) غلبه الوجع وعندنا کتاب اللَّه حسبنا، فاختلفوا وکثر الغلط، قال: قوموا عنّی ولاینبغی عندی التنازع، فخرج ابن عباس یقول: انّ الرزیّة کلّ الرزیّة ماحال بین رسول اللَّه (صلی الله علیه و آله وسلّم) وبین کتابه.»
بخاری، محمد بن إسماعیل، صحیح بخاری، ج۱، ص۳۴.
شاید آنانکه کلام ابن عباس را می شنیدند که می گوید: «الرّزیّة کلّ الرّزیّة» وای مصیبت جامع، حیران و آشفته خاطر بودند که یعنی چه؟! ابن عباس چه می گوید؟! امّا پس از چند روز انگشت شمار نسبت دهنده هذیان و یاوه گویی به پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) کلام دیگری گفت: به خدا قسم خانه را با شما آتش می زنم. این ماجرا در منابع فراوانی از اهل سنت آمده که فقط به چند نمونه آن اشاره می شود.
← ابن ابی شیبه
روشن است زنی که در اثر تهدید به احراق بیت و آتش زدن خانه اش و سقط جنینش و... مریض گردد و مرض او در زمان کوتاهی منجر به فوت وی شود، این فوت شرعاً و عرفاً و عقلاً قتل و شهادت محسوب می گردد، و به عامل جنایت مستند می باشد، و نیازی به دلیل دیگری ندارد. از اینرو است که ائمه معصومین: و اهل بیت رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) مادر خود را شهید می خواندند. چنانکه حضرت موسی بن جعفر (علیه السّلام) فرمود: «انّ فاطمة (سلام الله علیها) صدیقة شهیدة».
کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۱، ص۴۵۸، ح ۲.
...