سینه زنی
فرهنگ فارسی
دانشنامه آزاد فارسی
دانشنامه اسلامی
عنوان یاد شده در پاسخ به استفتائات آمده است.
سینه زدن در مصیبت سالار شهیدان، حضرت امام حسین و دیگر معصومان علیهم السّلام هر چند محکم و شدید باشد، در صورتی که موجب جنایت بر نفس و وهن در مذهب نباشد، جایز بلکه مستحب و از اسباب تقرب به خداوند است.
[ویکی شیعه] سینه زنی از رایج ترین مراسم سنتی عزاداری برای امامان به خصوص امام حسین(ع) است که عزاداران همراه با نوحه خوانی با دست به سینه خود می زنند. سینه زنی مرسوم ترین نوع عزاداری در بین دسته ها و هیئت های عزاداری در بین شیعیان کشور ایران و دیگر کشورها است.
عزاداری به صورت زدن به سینه، از صدر اسلام مرسوم بوده است و نقل شده است که برخی زنان مسلمان در عزای پیامبر اسلام(ص) به سر و سینه خود می زدند و عزاداری می کردند. پس از شهادت امام حسین(ع)، عزاداری بسته به فرهنگ های مختلف، اشکال گوناگون یافت که از جمله آنها سینه زنی بود. به نظر می رسد سینه زنی، علاوه بر عزاداری، نوعی ریاضت است که سینه زن، خود را در رنجی که امام حسین(ع) تحمل کرد، سهیم می کند. سینه زنی در میان عرب رواج داشته است و با رسمی شدن مذهب شیعه در ایران در عصر صفویه، مراسم سینه زنی در ایران توسعه یافت و نقل شده مردم از شدت تأثر از نقل موعظه کنندگان، با مشت بر سینه خود می کوبیدند. همچنین در نقلی دیگر بیان شده است که در اصفهان (مرکز صفویان) مردم به تبعیت از آواز نوحه خوانان، ضمن حرکت دایره ای، پا بر زمین کوبیده و سینه می زدند.
در عصر قاجار، به خصوص ناصرالدین شاه قاجار، دسته های عزاداری با آداب و تشریفات و تجمل بسیار به راه می افتادند و در فواصل، دسته سینه زن ها با آهنگ موزون سینه می زدند و حتی در اندرونی شاهان قاجار نیز خانم ها نوحه خوانی و سینه زنی می کردند.
[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از کتاب فرهنگ عاشورا است
از مراسم سنتی عزاداری برای سیدالشهدا علیه السلام و دیگر ائمه مظلوم که همراه نوحه خوانی و با آهنگی خاص بر سر و سینه می زنند، گاهی هم سینه خود را لخت کرده، بر آن می زنند.
اصل این سنت، به ویژه در میان عرب ها رواج داشته است. بعدها به صورت موجود درآمده که با انتخاب نوحه های سنگین، حرکات دست بر سینه می خورد. به فردی هم که بر سینه خود زده عزاداری می کند، «سینه زن » می گویند.
این گونه نوحه گری، ابتدا به صورت فردی بوده اما با مرور زمان به شکل گروهی و دستجات سوگواری درآمده است. «دسته گردانی و سینه زنی و نوحه خوانی که در زمان صفویه رایج شده و توسعه پیدا کرده بود، در عصر قاجاریه با توسعه و تجمل بیشتر در پایتخت رواج داشت... دسته گردانی در عصر قاجار، به ویژه در زمان ناصرالدین شاه با آداب و تشریفات و تجمل بسیار برگزار می شد. دسته های روز با نقاره و موزیک جدید و علم و بیرق و کتل و دسته های شب با طبق های چراغ زنبوری و حجله و مشعل به راه می افتاد و در فواصل دسته سینه زنها با آهنگ موزون سینه می زدند. نوحه خوانی و سینه زنی حتی در اندرون شاهان قاجار، بین خانم های اندرون نیز متداول بود...».
جواد محدثی، فرهنگ عاشورا، نشر معروف.