زورک
فرهنگ فارسی
دانشنامه عمومی
Zork در "خرابه های یک امپراتوری باستانی دفن شده در زیر زمین" قرار گرفته است. بازیکن یک ماجراجوی بی نام است "که در جستجوی ثروت و ماجراجویی در کنکاو این سرزمین خطرناک است". هدف بازگشت از جستجوی "امپراتوری زیرزمینی بزرگ" ( GUE، برای اختصار ) زنده و با تمام گنجینه های مورد نیاز برای تکمیل هر ماجراجویی و در نهایت به ارث بردن عنوان استاد سیاه چال است. سیاه چال ها با بسیاری از موجودها جدید، اشیاء و مکان ها ذخیره می شوند، از جمله آن ها گروهای خشمگین اما ترسناک، Zorkmids ( پول GUE ) و سد کنترل سیل شماره ۳ است که همه آن ها در متن ماجراهای Infocom اشاره شده است. شرکت بین المللی Frobozz یک نقطه اتصال انحصاری افسانه ای از بازی است. محصول ها FrobozzCo در سراسر بازی های Zork، اغلب با اثر طنز آمیزی، گسترده شده اند. گنج های گوناگون و مکان های مختلف در Zork نشان می دهد که در آنجا یک خانواده بزرگ اشرافی به نام Flatheads که دارای دوازده پادشاه بودند وجود داشته اند ( نویسنده ای به نام بوستر بارول کتابی با عنوان «زندگی دوازده تختخواب» نوشت ) که به طور عالی بر GUE سلطنت می کردند. برخی از Flatheadها به تبعیت از شخصیت های تاریخی نامیده شده اند؛ برای مثال، در Zork II، یک گنج، پرتره ای از "J. Pierpont Flathead" است. در هر بازی چندین منبع نور وجود دارد که بازیکن می تواند آن را انتخاب کند و از آن استفاده کند، از جمله آن ها یک چراغ برنجی با باتری و یک شمع است که هر دو دارای طول عمر محدودی هستند و همچنین یک مشعل که هرگز منقضی نمی شود. بازیکن باید حداقل یک منبع نور را همیشه در هنگام کاوش در زمینه های تاریک بازی ها حمل کند، در غیر این صورت، اگر او از طریق تاریکی حرکت کند، بازیکن توسط یک گرو گوشت خوار گرفته و بلعیده خواهد شد، پایان ماجراجویی در مرگ. استثنا از این قانون زمانی اتفاق می افتد که بازیکن باید از یک اسپری دافع گرو برای حرکت در مناطق تاریک استفاده کند که نیاز به ذخیره موجودی خالی برای عبور دارد.