حقیقت فلسفی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] حق و حقیقت، دو مفهوم و اصطلاح در فلسفه و عرفان اسلامی.
این دو واژه، عمدتآ در دو حوزه وجودشناسی و معرفت شناسی و به معانی متعددی به کار رفته اند. از جنبه وجود شناختی، مرادف امر واقعی و واقعیت و در مقابلِ امر عدمی و باطل اند. و از جنبه معرفت شناختی و منطقی مرادف صادق و صدق و در مقابل کاذب، کذب، خطا و امور وهمی و موهوم به کار می روند. نهایتآ، بنابر هر دو جنبه، حق و حقیقتْ مبدأ اعلی و غایت قصوای وجود و معرفت اند.
حق و حقیقت در فلسفه افلاطون
اصطلاح حق و حقیقت را در فلسفه افلاطون در مواضع گوناگون از آثار وی می توان یافت که بنابر آن شواهد، حق و حقیقت از یک طرف مرداف امر واقعی و واقعیت، در مقابل باطل و عدمی (جنبه وجود شناختی) و از طرف دیگر به معنای صادق و یقینی در مقابل کذب، خطا و موهوم (جنبه معرفت شناختی و منطق) به کار رفته اند.
حقیقی ترین موجود از دیدگاه افلاطون
افلاطون مُثُل (ایده ها) را ــکه بنابر آموزه های او موجودات ثابت و پایدارندــ موجودات حقیقی دانسته و بنابر سلسله مراتب وجود که او ترسیم کرده است، مثالِ اعلی یا ایده فوق ایده ها، یعنی ایده خیر که منشأ و مبدأ سایر ایده هاست، حقیقی ترین موجود است که نه فقط مبدأ وجود بلکه منشأ اصلی معرفت حقیقی نیز هست؛ زیرا، بنابر تمثیلی که او در توصیف و تبیین جایگاه وجودی و معرفتیِ مثال خیر و سایر مُثُل به کار برده، ایده خیر همچون خورشید است که با تابش نورش نه فقط موجب حیات و رویش، بلکه سبب انکشاف و ناپوشیدگی سایر ایده ها، و در نتیجه علت شناسایی آنها، می شود. به نظر افلاطون دوستدار حکمت (فیلسوف)، دوستدار حقیقت و در جستجوی آن است.
حق و حقیقت در فلسفه ارسطو
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال میلادی فال میلادی فال شیخ بهایی فال شیخ بهایی فال تاروت فال تاروت فال تک نیت فال تک نیت