الاصول

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] الأصول، تقریرات درس حضرت آیت الله شیخ حسین نایینی، متوفای 1353ق و آقا ضیاء عراقی، متوفای 1361ق، است که به قلم آیت الله میرزا ابوالفضل نجم آبادی متوفای 1385ق، به زبان عربی، به رشته تحریر درآمده است.
کتاب، در سه جلد و مجموعا بیش از هزار و هشت صد و سی صفحه تدوین شده و در ضمن مجموعه آثار مؤلف، تحت شماره های 4 تا 6 به چاپ رسیده است.
جلد نخست، شامل چهار رساله است: اولی، در معانی حرفی، دومی، در مباحث الفاظ، سومی، در نواهی و چهارمی، در مفاهیم و مطلق و مقید است. جلد دوم، مشتمل بر مباحث قطع و ظن و جلد سوم، شامل مباحث استصحاب است.
کتاب، با رساله ای در معانی حرفیه از مباحث الفاظ آغاز شده است و در آن، موضوعاتی چون فرق بین معانی حرفیه و اسمیه و کلام در اسماء افعال مطرح گردیده است.
بخش دوم، رساله ای دیگر در مبحث الفاظ و در موضوع اوامر است که شامل تقریرات درس میرزای نایینی است و به مقولاتی چون فرق بین تعارض و تزاحم، مقدمات ترتب و تزاحم قیود پرداخته است.
[ویکی نور] الاصول (حسینی شیرازی). «الاصول(مباحث الالفاظ)»، به زبان عربی، اثر آیت الله سید محمد شیرازی، در باره مباحث الفاظ است.
کتاب، مشتمل بر پنج بخش است:
بخش اول، از موضوع علم اصول تا آخر بحث مشتق است؛
بخش دوم، از اول بحث اوامر تا آخر مبحث تجسم و احباط است؛
بخش سوم، از بحث ثواب و عقاب در واجب غیری تا مقداری از بحث نواهی است؛
[ویکی نور] الاصول (شیرازی). الأصول، اثر عربى محمدحسینى شیرازى، در بر دارنده مباحث الفاظ، حجت و برخى از اصول عملیه، همچون برائت و استصحاب مى باشد که در سال 1407ق، نوشته شده است.
مباحث، در دو جلد و هر جلد در چندین جزء ارائه شده است.
اکثر مطالب مطرح شده، به صورت بررسى اقوال علما، پیرامون موضوعى خاص مى باشد که نویسنده پس از اشاره به نکات ضعف و قوت هر یک، نظر خویش را مطرح کرده است.
جزء اول، پس از بیان موضوع و تعریف علم اصول، به بررسى معنى حرفى، خبر و انشاء، علائم حقیقت و مجاز، استعمال لفظ در اکثر از معناى واحد و... پرداخته است.
جزء دوم، در دو فصل ارائه شده است:
فصل اول، پس از تعریف اصطلاحى امر و اینکه آیا علو و استعلا، در امر، شرط هست یا نه، به بررسى وجوب و تعریف طلب و اراده پرداخته است؛
[ویکی نور] الاصول (مباحث الالفاظ). الأصول (مباحث الألفاظ)، به زبان عربى، اثر آیت الله سید محمد شیرازى، درباره مباحث الفاظ است.
کتاب، مشتمل بر پنج بخش است:
بخش اول، از موضوع علم اصول تا آخر بحث مشتق است؛
بخش دوم، از اول بحث اوامر تا آخر مبحث تجسم و احباط است؛
بخش سوم، از بحث ثواب و عقاب در واجب غیرى تا مقدارى از بحث نواهى است؛
بخش چهارم، از ابتداى بحث اجتماع امر و نهى تا آخر بحث مفهوم وصف است؛
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال سنجش فال سنجش فال ماهجونگ فال ماهجونگ فال میلادی فال میلادی فال ورق فال ورق