الاصول

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] الأصول، تقریرات درس حضرت آیت الله شیخ حسین نایینی، متوفای 1353ق و آقا ضیاء عراقی، متوفای 1361ق، است که به قلم آیت الله میرزا ابوالفضل نجم آبادی متوفای 1385ق، به زبان عربی، به رشته تحریر درآمده است.
کتاب، در سه جلد و مجموعا بیش از هزار و هشت صد و سی صفحه تدوین شده و در ضمن مجموعه آثار مؤلف، تحت شماره های 4 تا 6 به چاپ رسیده است.
جلد نخست، شامل چهار رساله است: اولی، در معانی حرفی، دومی، در مباحث الفاظ، سومی، در نواهی و چهارمی، در مفاهیم و مطلق و مقید است. جلد دوم، مشتمل بر مباحث قطع و ظن و جلد سوم، شامل مباحث استصحاب است.
کتاب، با رساله ای در معانی حرفیه از مباحث الفاظ آغاز شده است و در آن، موضوعاتی چون فرق بین معانی حرفیه و اسمیه و کلام در اسماء افعال مطرح گردیده است.
بخش دوم، رساله ای دیگر در مبحث الفاظ و در موضوع اوامر است که شامل تقریرات درس میرزای نایینی است و به مقولاتی چون فرق بین تعارض و تزاحم، مقدمات ترتب و تزاحم قیود پرداخته است.
[ویکی نور] الاصول (حسینی شیرازی). «الاصول(مباحث الالفاظ)»، به زبان عربی، اثر آیت الله سید محمد شیرازی، در باره مباحث الفاظ است.
کتاب، مشتمل بر پنج بخش است:
بخش اول، از موضوع علم اصول تا آخر بحث مشتق است؛
بخش دوم، از اول بحث اوامر تا آخر مبحث تجسم و احباط است؛
بخش سوم، از بحث ثواب و عقاب در واجب غیری تا مقداری از بحث نواهی است؛
[ویکی نور] الاصول (شیرازی). الأصول، اثر عربى محمدحسینى شیرازى، در بر دارنده مباحث الفاظ، حجت و برخى از اصول عملیه، همچون برائت و استصحاب مى باشد که در سال 1407ق، نوشته شده است.
مباحث، در دو جلد و هر جلد در چندین جزء ارائه شده است.
اکثر مطالب مطرح شده، به صورت بررسى اقوال علما، پیرامون موضوعى خاص مى باشد که نویسنده پس از اشاره به نکات ضعف و قوت هر یک، نظر خویش را مطرح کرده است.
جزء اول، پس از بیان موضوع و تعریف علم اصول، به بررسى معنى حرفى، خبر و انشاء، علائم حقیقت و مجاز، استعمال لفظ در اکثر از معناى واحد و... پرداخته است.
جزء دوم، در دو فصل ارائه شده است:
فصل اول، پس از تعریف اصطلاحى امر و اینکه آیا علو و استعلا، در امر، شرط هست یا نه، به بررسى وجوب و تعریف طلب و اراده پرداخته است؛
[ویکی نور] الاصول (مباحث الالفاظ). الأصول (مباحث الألفاظ)، به زبان عربى، اثر آیت الله سید محمد شیرازى، درباره مباحث الفاظ است.
کتاب، مشتمل بر پنج بخش است:
بخش اول، از موضوع علم اصول تا آخر بحث مشتق است؛
بخش دوم، از اول بحث اوامر تا آخر مبحث تجسم و احباط است؛
بخش سوم، از بحث ثواب و عقاب در واجب غیرى تا مقدارى از بحث نواهى است؛
بخش چهارم، از ابتداى بحث اجتماع امر و نهى تا آخر بحث مفهوم وصف است؛
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم