ساسات
فرهنگ عمید
فرهنگ فارسی
برای تنظیم مقدار ترکیب هوا و بنزین همانطور که ژیگلورهای مختلف در کاربراتور تعبیه شده مدخل ورود هوای کاربراتور را نیز به وسیله پولکی که روی محوری میگردد کم و زیاد میکند . این پولک به وسیله یک سیم فلزی به دگمه ای که جلو راننده قرار متصل میشود . با کشیدن دگمه پولک برگشته مدخل هوا تنگ میگردد و با برگرداندن آن به جای خود حال عادی خود را باز می یابد . معمولا هنگام روشن کردن ماشین اگر بنزین ماشین موجود در کاربراتور تبخیر شده باشد ساسات را می کشند و بعدا موتور را آتش میکنند . این عمل راننده ماهر با دست انجام میدهد .
دانشنامه عمومی
با بستن این دریچه ؛ جلوی ورود هوا به کاربراتور گرفته شده، در نتیجه گاز بنزین که وارد موتور می شود بنزین قوی تر شده که باعث می شود موتور در هوای سرد بهتر روشن شود.
دکمه ساسات در جلوی راننده قرار گرفته با کشیدن آن دریچه هوا کم و بیش بسته شده و هوای کمتری برای آمیختن با بنزین وارد کاربراتور می شود.
امروزه خودروها دیگر اغلب دارای دکمه ویژه ای برای این کار نبوده، ساسات آنها خودکار انجام وظیفه می کند. به محض اینکه موتور سرد می شود دریچه ساسات خودبخود بسته شده و با گرم شدن موتور دریچه باز می شود. استِپر موتور در خودروهای جدیدتر کار ساسات را به صورت اتوماتیک انجام میدهد.