متغیر (ریاضیات). متغیر ( به انگلیسی: variable ) در ریاضیات نماد و ظرفی برای یک عبارت یا ( به طور تاریخی ) کمیت است، که به صورت یک شیء اختیاری یا نامعین تغییر می کند. متغیر می تواند نمایش دهنده یک عدد، بردار، ماتریس، تابع، شناسه یک تابع، مجموعه، یا عنصری از یک مجموعه باشد.
متغیرها نقشی عمده و بنیادین در مسیر کاهش و مدیریت پیچیدگی در بسیاری از زمینه های گوناگون علمی نظیر ریاضیات، آمار و احتمالات، علوم کامپیوتر، علوم وب، و علوم محاسباتی بر عهده دارند. در مقایسه یا مفاهیم ثابت منطق متغیرها به تنهایی بی معنا می باشند.
مقالهٔ اصلی: صوری سازی
متغیرها درست شبیه ظرف هایی عمل می کنند که آن ها را به منظور صوری کردن مفاهیم و عملکردها به کار می بریم. به واقع، صوری کردن را می شود نقطه شروع و آغاز ماشینی کردن دانست.
مثال ها:
• به جای مفاهیم متغیر آب، چای، شیر، قهوه، و آب میوه می توانیم فرم و صورت عمومی نوشیدنی را قرار دهیم. به زبان صوری، نوشیدنی متغیری ست که مقادیر آب، چای، شیر، قهوه، و آب میوه را در خود می پذیرد.
• به جای مفاهیم متغیر گرگ، میش، مرغ، ماهی، سگ، و گربه می توانیم فرم و صورت عمومی حیوان را قرار دهیم. به زبان صوری، حیوان متغیری ست که مقادیر گرگ، میش، مرغ، ماهی، سگ، و گربه را در خود قبول می کند.
• نامی مثل علی را در نظر بگیریم. اسم علی به عنوان ظرفی با محتوای علی واقعی و متغیر، خود عوض نمی شود، فقط، در درون آن ظرف، مقدار علی از کودک به نوجوان، جوان، میان سال، و کهن سال، تغییر پیدا می کند. تنها فرم یا صورت ( ظرف ) علی در این میان تغییر نکرده است.
تا به همین جا، باید مشخص شده باشد که در فرایند تجزیه و تحلیل واژه متغیرها با مفهوم و ابزاری پرکار برد، مقیاس پذیر و همه جا گیرروبرو هستیم. خوب که بیندیشیم، سر و کار متغیرها با همه امور و اشیایی ست که دستخوش تغییرات می شود و این معادل همه جهان است و هرآن چیزی که در آن است.
متغیرها در زیر شاخه های مختلف ریاضیات همچون جبر آمار و احتمالات ریاضیات گسسته برای عمومیت دادن ( صوری کردن ) به مفاهیم گوناگون مورد استفاده واقع می شوند.
ظرفی می ماند که اسم: x جنس ( نوع ): عدد صحیح مقدار: ۲
از ۳ مؤلفه بالا x ثابت است جنس ثابت است مقدار است که تغییر می کند نکته مهم
پس x هر مقداری می تواند باشد. مثل نشانگری که به نقطه مقدار نشانه می رود که تغییر می کند.
متغیر (علوم رایانه). در برنامه نویسی رایانه، یک متغیر یا دگرنده ( به انگلیسی: Variable ) یک مکان در حافظه ( آدرس حافظه ) است که دارای یک نام نمادین با عنوان شناسه ( Identifier ) می باشد و می تواند حاوی اطلاعات یا یک مقدار معلوم یا مجهول که به آن ارزش ( Value ) گفته می شود باشد. به زبان دیگر، متغیر در برنامه نویسی به فضایی که برای ذخیره داده ها کنار گذاشته شده است می گویند.
متغیرها معمولاً دارای جنسیت می باشند و برای ذخیرهٔ داده ها ی مختلف دارای انواع مختلفی هستند:
ساده ترین نوع متغیرها که توسط اکثر زبان های برنامه نویسی پشتیبانی مشوند و از متغیر دیگری ساخته نمی شوند.
گونه ای از متغیرها که با استفاده از متغیرهای اصلی ساخته می شوند و برای راحتی کار در اختیار برنامه نویس قرار میگرد. نبود این گونه از متغیرها مشکلی به وجود نمی آورد و می توان آن ها را به روش های مختلف مانند کلاس یا آرایه تولید کرد. در اکثر زبان ها مانند سی++ برای استفاده از این نوع متغیرها باید فایل مربوط به این گونه از متغیرها را به فایل اصلی برنامه با استفاده از دستور مناسب اضافه کرد. یکی از پرکاربردترین داده های اضافی رشته ( ( به انگلیسی: String ) آرایه ای از کاراکترها ) می باشد.
ویکی پدیای فارسی بی در و پیکر است.