اوائل

لغت نامه دهخدا

اوائل. [ اَ ءِ ] ( ع اِ ) ج ِاَوَّل. اوایل. ( منتهی الارب ) ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). نحویین گویند: اصل اوائل اواول [ با دو واو ] بوده است ولی چون دو واو در دو طرف الف قرار گرفته اند وکلمه جمع و جمع ثقیل است دومی را بهمزه برگردانده اند و گاه قلب کنند و گویند اوالی. ( از منتهی الارب ). || در اصطلاح ، عبارت از دانشمندان یونانی.
- کتب اوائل ؛ کتب پیشینیان از دانشمند یونانی :
ولیکن اوستادان مجرب
چنین گفتند در کتب اوائل
که عاشق طعم وصل آنگاه داند
که عاجز گردد از هجران عاجل.منوچهری. || قدما. پیشینیان :
یونان که بود مادر یونس ز بطن حوت
یادی نکرد و کرد ز عصمت جهان بخود
تا تازه کرد یاد اوایل بدین خویش
تا زنده کرد مذهب یونانیان بخود.دقیقی.قصه لیلی مخوان و غصه مجنون
عشق تو منسوخ کرد ذکر اوایل.سعدی.- علم اوائل ؛ علمی است که بدان اوائل وقایع و حوادث بحسب مواطن و نسب شناخته میشود و موضوع این علم و غایت آن ظاهر است و این علم از فروع علم تواریخ و محاضرات است ولی در کتب موضوعات ذکری از آن نرفته است و بعض متأخرین مباحث اواخر را به آن ملحق ساخته اند. در این باره کتابهای بسیاری تألیف گردیده است از آنجمله است ، کتاب الاوائل از ابن هلال حسن عبداﷲ العسکری متوفی به سال 395 هَ. ق. و این نخستین کتابی است که در این زمینه تألیف شده است. و آنرا ملخصی است بنام الوسائل از جلال الدین سیوطی و دیگر کتاب اقامة الدلائل ابن حجر و دیگر محاسن الوسائل از شبلی و محاضرة الاوائل از علی دده و دیگر ازهار الجمال از ابن دوقه. ( از کشف الظنون ).

فرهنگ فارسی

(اسم صفت ) جمع اول . ۱ - آغازها پیشها. ۲ - پیشینها پیشینیان .

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اوائل (سرآغازها). اَوائل ، سرآغاز یا نخستین ها، عشق به آگاهی از سرآغاز پدیده های جهان پیوسته کنجکاوی مردمان را برانگیخته است .
در میان اعراب این کنجکاوی پا به دامنه «ادب » نهاد و نویسندگان مسلمان از آغاز قرن ۲ق به تألیف در باب «اوائل » دست زدند. و ذیل ِ «اول ُ...، اول ُ من ...، اول ُ ما...» انبوهی از باورهای عمومی یا خرافات ، و یا نکات لغوی را شرح دادند.
دو جنبه عام آغاز شناسی
«آغاز شناسی » دو جنبه عام داشته است :۱. یکی در مقوله قاموس نگاری، مثلاً بِکر: اولین فرزند؛ طلیعه : سرآغاز سپاه ؛ وَسمی ّ: آغاز باران .۲. جنبه دوم بیشتر در مقوله تاریخ (در همه زمینه ها) است ، زیرا اینجا، سرآغاز پدیده های گوناگون اجتماعی مورد جست وجوست . بدیهی است که دایره این کار سخت گسترده است ، زیرا می تواند «همه پدیده ها» را در بر گیرد: نخستین کسی که به عربی سخن گفت ، نخستین کسی که به عربی شعر سرود، و...
منبع اصلی اینگونه اطلاعات
بدیهی است که منبع اصلی اینگونه اطلاعات ، بیشتر تخیلات یا خرافاتی است که به دلایل گوناگون ، مثلاً گرایش های دینی یا تعصبات قبیله ای پدید آمده است . سپس هر چه در زمان پیش می رویم ، بر وسعت تخیلات و به تبع آن بر حجم مجموعه های «اوائل » افزوده می گردد، تا سرانجام به کتاب بزرگ ابوهلال عسکری می رسیم که خود، به وسیله آثار دیگر تکمیل می شود.
نخستین کتاب های اوائل
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم