رسانههای اجتماعی یا شبکههای اجتماعی، فناوریهای رایانهای هستند که به تسهیل ایجاد و اشتراکگذاری اطلاعات، ایدهها، علایق شغلی و سایر اشکال گفتگو در جوامع و شبکههای مجازی کمک میکنند. این رسانهها بهویژه از طریق وب و تلفن همراه عمل میکنند و به کاربران این امکان را میدهند که محتوا تولید و آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. رسانههای اجتماعی بر پایه ایدئولوژی و فناوری وب ۲٫۰ طراحی شدهاند و شامل انواع مختلفی از پلتفرمها مانند تالارهای گفتگو، وبلاگها، میکروبلاگها، ویکیها، پادکستها، تصاویر و ویدئوها میشوند. این رسانهها بهعنوان یک نوع امتیاز بر پایه مشارکت اجتماعی نیز شناخته میشوند. روز جهانی رسانههای اجتماعی در تقویم میلادی در تاریخ ۳۰ ژوئن (۱۰ تیرماه) برگزار میشود. این روز به منظور آگاهی از تأثیر رسانههای اجتماعی بر ارتباطات جهانی و همچنین گرد هم آوردن مردم در سراسر جهان برای جشن گرفتن این تأثیرات نامگذاری شده است. فضای مجازی این امکان را به وجود میآورد که اجتماعات جدیدی از کاربران شکل بگیرد. از زمان فردیناند تونیس و تلاش او برای تعریف دو نوع تجمع انسانی، یعنی اجتماع در مقابل جامعه، تمامی اندیشمندان علوم اجتماعی و فرهنگی ویژگیهای اساسی اجتماع را شامل رو در رو بودن، محدودیت در تعداد اعضا و تکیه بر روابط عاطفی به جای روابط عقلانی معرفی کردهاند. شواهد تازه نشان میدهند که افزایش استفاده از رسانههای اجتماعی با کاهش سلامت روان در میان جوانان ارتباط دارد. این رسانهها میتوانند بهطور مستقیم و غیرمستقیم بر کاربران تأثیر بگذارند. در مورد رسانههای اجتماعی، هم فرآیندها و هم محتوای آنها به نظر میرسد که مشکلساز هستند.