[ویکی فقه] عنوان موجود به وجود منشأ انتزاع آن را عنوان انتزاعی گویند. عنوان انتزاعی، مقابل عنوان ذاتی بوده و عبارت است از عنوان و وصفی که در خارج برای آن مصداق حقیقی و اصیل پیدا نمی شود، بلکه وجود آن در خارج وابسته به وجود منشأ انتزاعش می باشد، مانند: فوقیت بالا بودن و تحتیت پایین بودن که در خارج، در سایه منشأ انتزاعشان معنا می یابند و وجود اصیل ندارند.
جمله سازی با عنوان انتزاعی
💡 همچنین برای آموزش ریاضیات به کودکان، بیشتر از اشیای عینی و قابل لمس استفاده می کرد؛زیرا عقیده داشت که مفاهیم مجرد و انتزاعی تنها پس از درک مفاهیم واقعی و عینی قابل درک میشود.
💡 تغرول نریمانبیکوف که تابعیت آذربایجانی- فرانسوی داشت، تا پایان عمرش در پاریس زندگی کرد. او معتقد بود، لازم است هنر به ریشههای فرهنگ ملی بازگردد. او خلاقیت خود را ترکیبی از هنرهای انتزاعی و تجسمی میخواند.
💡 بیشتر آثار ادبی قرون وسطی برای انتقال درس اخلاقی که نویسنده هنگام نوشتن مدنظر داشت، به تمثیل متکی بودند. بازنمود کیفیتهای انتزاعی، رویدادها و نهادها بخش مهمی از ادبیات این دوره را تشکیل میدهند.
💡 ییتس یکی از کلیدیترین شاعران انگلیسی زبان قرن بیستم است. او شاعری نمادگرا بود که در طول زندگی حرفهای خود از تصاویر کنایهای و ساختارهای نمادین استفاده میکرد. او کلماتی را انتخاب کرد و آنها را جمع کرد تا علاوه بر معنای خاص، افکار انتزاعی را پیشنهاد کنند که ممکن است مهمتر و پرطنین تر به نظر برسند. استفاده او از نمادها معمولاً چیزی فیزیکی است که همزمان اشاره به چیزهای دیگری میتواند داشته باشد.
💡 اصطلاح ترکیب در همهٔ هنرها به خصوص هنرهای تجسمی بکار میرود. مانند ترکیب موسیقی، یا ترکیب نقوش هندسی و غیر هندسی، ترکیب شکلهای انتزاعی ترکیب یک فیلم سینمایی و بهطور کلی ترکیب یک اثر هنری.
💡 تاریخ نقاشی نمایانگر سنتی مداوم است، اگرچه دوره ای مختل میشود، از دوران باستان. در سراسر فرهنگها و قارهها و هزارهها، تاریخ نقاشی رودخانه ای خلاق است که تا قرن ۲۱ ادامه دارد. تا اوایل قرن ۲۰ اساساً به نقوش بازنمایی، مذهبی و کلاسیک متکی بود، پس از آن زمان رویکردهای کاملاً انتزاعی و مفهومی مورد پسند قرار گرفتند.