علت منصوص

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] علت مَنصوص، علتی که شارع به آن تصریح کرده است.
از این عنوان در اصول فقه، مبحث قیاس سخن گفته اند.
تعریف
علّت منصوص، مقابل علت مستنبط علتی را گویند که شارع به صراحت یا به دلالت ایماء آن را بیان کرده است. از آن به «منصوص العلة» نیز تعبیر کرده اند.
حجیت
آیا منصوص العله حجّت و معتبر است، یعنی سرایت حکم از موردی که علت در آن بیان شده، به هر موردی که علت و ملاک در آن وجود داشته باشد، جایز و صحیح است یا نه؟ مسئله محل اختلاف است. البته با علم به تام بودن علت منصوص؛ به گونه ای که محرز شود حکم دائر مدار آن است و چیزی دیگر در ثبوت حکم دخالت ندارد و نیز با علم به وجود آن علت در مورد دیگر، بدون شک، علت منصوص حجت خواهد بود؛ از این رو، بعضی گفته اند: اختلاف در حجیت علت منصوص، لفظی است نه محتوایی؛ بدین معنا که نظر قائل به عدم حجیت علت منصوص، فرض معلوم نبودن تمامیت علت، و نظر قائل به حجیت، فرض علم به تمامیت آن است؛ لیکن مفاد کلام برخی قدما اختلاف معنوی آن است و نه صرف اختلاف لفظی.

جمله سازی با علت منصوص

پـس عـدم رعایـت تشـریفات مذکور در این مواد، محکوم به مجازات بی‌اعتباری در مفهوم ماده ۸۰۲ قانون آیین دادرسـی کیفری یعنی بی‌اعتباری قانونی منصوص شده است.
امام موسى بن جعفر (عليه السلام ) مقلب به (الكاظم ) و مكنى به: (ابوالحسن ) و(ابو ابراهيم ) هفتمين پيشواى منصوص و معصوم اسلام است. آن حضرت به: (العالم) و (العبد الصالح ) نيز ملقب است. امام كاظم عليه السلام در سياه ترين ادوارتاريخ خلافت عباسى، امامت امت اسلام را بر عهده داشت و بخشى از دوران امامت خود را درسياهچالهاى رژيم عباسى در بغداد گذارند و سرانجام مسموم و شهيد شد.
مودت ذى القربى در قرآن و سنت، منصوص است، لذا مى گوييم: هر صحابهى رسول الله - صلى الله عليه و آله و سلم - مودت ذى القربى را داشته است، ما با اوموافق هستيم، هر كه مى خواهد باشد، خليفه ى ا غير او. و اگر آن را نداشته، ما با اومخالفيم. اما اين كه كدام يك از آن ها مودت ذى القربى را داشته اند و كدام يك نداشتهاند؟ تاريخ تعيين كرده است.
نمونه دیگر بی‌اعتباری منصوص یا قانونی را می‌توان در خصوص عدم رعایت شیوه‌های قانونی در خصوص رهگیری خطوط ارتبـاطی اقامتگاه و محل کار نمایندگان یا سناتورها یا وکـلای دادگسـتری یـا دادرسـان دادگـاه ملاحظه نمود که براساس بند آخر ماده ۷-۱۰۰ قانون آیین دادرسی کیفري «عدم رعایت شیوه‌های پیشبینی شده در ماده‌ی حاضر» رسیدگی را در معرض بی‌اعتباری قرار می‌دهـد.
چنانكه برترى رسول اكرم (ص ) بر انبيا و مرسلين و ملائكه، با تفحص و تحقيق درروايات معتبر، ثابت شده است، به همان طريق افضليت زهرا سلام الله عليها نيز برجميع مخلوقات از انس و جن و ملك، منصوص و مسلم است.
امام محمد بن على عليه السلام ملقب به: (التقى ) و (الجواد) نهمين پيشواى معصومو منصوص اسلام است. آن حضرت به هنگام شهادت پدر بزرگوارش در (مدينه )بود. در سال 220 هجرى توسط خليفه وقت عباسى (معتصم ) به بغداد احضار شد. ودر همان سال بود كه به دستور خليفه مسموم و شهيد گرديد.