حاشیه علی رساله فی القضاء عن المیت

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] حاشیة علی رسالة فی القضاء عن المیت (کتاب). مؤلف کتاب عبدالله بن محمد حسن مامقانی است، وی از علمای علم رجال و از فقهای شیعه در قرن چهاردهم و متوفای سال ۱۳۵۱ هجری قمری می باشد.
این کتاب تعلیقه ای بر کتاب رسالة فی القضاء عن المیت شیخ انصاری می باشد. مؤلف در این کتاب به سبکی مجتهدانه و علمی به بررسی و شرح و توضیح نظرات شیخ انصاری و طرح دیدگاه و نظریات خود پرداخته است. وی در آغاز کتاب می فرماید: «روایتی که به کتاب انتصار سید مرتضی منسوب است و این روایت در آن کتاب موجود می باشد، در باب مسئله صوم و آنچه برخی گمان کرده اند که از منفردات امامیه باشد و حال آنکه برخی دیگر نیز با آنها موافقند. و ما در آینده آنها را بیان خواهیم کرد».
[ویکی نور] حاشیه علی رساله فی القضاء عن المیت (مامقانی). حاشیة علی رسالة فی القضاء عن المیت تألیف عبدالله بن محمد حسن مامقانی. وی از علمای علم رجال و از فقهای شیعه در قرن چهاردهم و متوفای سال 1351 هجری قمری می باشد.
این کتاب تعلیقه ای بر کتاب رسالة فی القضاء عن المیت شیخ انصاری می باشد. مؤلف در این کتاب به سبکی مجتهدانه و علمی به بررسی و شرح و توضیح نظرات شیخ انصاری و طرح دیدگاه و نظریات خود پرداخته است. وی در آغاز کتاب می فرماید: «روایتی که به کتاب انتصار سید مرتضی منسوب است و این روایت در آن کتاب موجود می باشد، در باب مسئله صوم و آنچه برخی گمان کرده اند که از منفردات امامیه باشد و حال آنکه برخی دیگر نیز با آنها موافقند. و ما در آینده آنها را بیان خواهیم کرد».
این کتاب اثری ارزشمند برای بحث و تحقیق در مسأله قضات بر میت و منبعی خوب برای آشنایی با دیدگاه مؤلف دانشمند آن در این باب و طرح ادله و نظریات ایشان می باشد.
این کتاب در 6 بخش آمده است. نقل روایاتی که دال بر انتفاع میت از اعمال احیاء دارد، تعیین قضاء صلوات فائته بر ولیّ میت، قاضی عن المیت، مقضی عن المیت، مقضی عنه، احکام قضاء و شروط آن. این کتاب در 17 صفحه آمده است.
مؤلف در آغاز کتاب می فرماید: «إنی منذ فراغی من نهایة المقال تعلیق الخیارات حضرة الشیخ المحقق الأنصاری أنار الله برهانه و أعلی فی ریاض الخلد مقرّه و مقامه کانت تحدّثنی نفسی بالتعلیق علی الرسائل الست الملحقة بالکتاب المذکور فی الطبع و هی رسالة فی القضاء عن المیت... و سمیته بالقلائد الثمینة علی الرسائل الست السنیّة».
من بعد از فراغ از نگارش کتاب نهایة المقال تعلیقه بر کتاب خیارات شیخ محقق انصاری که خداوند برهان ایشان را نورانی و در بهشت جایگاه ایشان را عالی گرداند. پیوسته در این فکر بودم تا تعلیقاتی بر رساله های ششگانه دیگری که با کتاب خیارات به چاپ رسیده نیز به رشته تحریر در آورم مانند رسالة فی القضاء عن المیت و آنرا به قلائد الثمینة علی الرسائل الست السنیة نامیدم یعنی گردن بندهای گران بها بر رساله های ششگانه درخشان».
[ویکی فقه] حاشیه علی رساله فی القضاء عن المیت (کتاب). مؤلف کتاب عبدالله بن محمد حسن مامقانی است، وی از علمای علم رجال و از فقهای شیعه در قرن چهاردهم و متوفای سال ۱۳۵۱ هجری قمری می باشد.
این کتاب تعلیقه ای بر کتاب رسالة فی القضاء عن المیت شیخ انصاری می باشد. مؤلف در این کتاب به سبکی مجتهدانه و علمی به بررسی و شرح و توضیح نظرات شیخ انصاری و طرح دیدگاه و نظریات خود پرداخته است. وی در آغاز کتاب می فرماید: «روایتی که به کتاب انتصار سید مرتضی منسوب است و این روایت در آن کتاب موجود می باشد، در باب مسئله صوم و آنچه برخی گمان کرده اند که از منفردات امامیه باشد و حال آنکه برخی دیگر نیز با آنها موافقند. و ما در آینده آنها را بیان خواهیم کرد».
ارزش و اعتبار کتاب
این کتاب اثری ارزشمند برای بحث و تحقیق در مساله قضات بر میت و منبعی خوب برای آشنایی با دیدگاه مؤلف دانشمند آن در این باب و طرح ادله و نظریات ایشان می باشد.
مباحث کتاب
این کتاب در ۶ بخش آمده است. نقل روایاتی که دال بر انتفاع میت از اعمال احیاء دارد، تعیین قضاء صلوات فائته بر ولی میت، قاضی عن المیت، مقضی عن المیت، مقضی عنه، احکام قضاء و شروط آن. این کتاب در ۱۷ صفحه آمده است.
انگیزه نگارش
...

جمله سازی با حاشیه علی رساله فی القضاء عن المیت

💡 104 - شرح تبصرة المتعلمين، كتاب القضاء، ضياء الدين العراقى، با تحقيق وتعليقات استاد محمدهادى معرفت، چاپ مهر، قم.

💡 از آن جمله در بحار از رسولخدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) روايت كرده كه فرمود:(لايردّ القضاء الاّ الدّعاء) قضا را رد نمى كند مگر دعا.

💡 اين موضوع كه دنياى امروز در داوريهايش روى آن تكيه مى كند از نظر فقه اسلامى نيازبه بررسى بيشترى دارد، چرا كه در مباحث قضائى روز فوق - العاده مؤ ثر است و جاىاين بحث كتاب القضاء است.

💡 3 / 19 - ان نزل القضاء بما نحب و نرصى فنحمد الله على نعمائه، و هو المستعانعلى اداء الشكر، وان القضاء دون الرجاء فلم يبعد من كان الحق نيته، و التقوىسريرته .(138)

💡 679- تفسير مزبور بر اساس نظر جناب استاد آيت اللّه معرفت است كه در تعليقاتايشان بر ((شرح تبصره المتعلمين، كتاب القضاء، ضياءالدين عراقى، ص 332)) آمدهاست.

💡 (( حتى اذا وافق القضاء انقطاع مده البلاء حملوا بصائرهم على اسيافهم و دانوالربهم بامر واعظهم ))(522) ))