تحفه الابرار فی تفسیر القران

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تحفة الابرار فی تفسیر القرآن. تفسیر تحفة الابرار فی تفسیر القرآن اثـر ملامحمد ملائکه برغانی قزوینی (م ۱۲۲۰ ق) از علمای شیعه (برای شرح حال بیشتر رجوع شود به این آدرس ).
تـفـسـیـر مورد بحث در دو مجلد بزرگ به زبان عربی و به شیوه کلامی است که از روایات نیز در تفسیر آیات قرآن سود جسته است.و در تاویل و تفسیر بعضی از آیات قرآن که امکان عنوان کردن مباحث فلسفی وجود داشته به طور گسترده وارد بحث های فلسفی گردیده است. نسخه اصل منحصر به فرد به خط مؤلف نزد حفید مفسر شیخ ملامحمد شهیدی در برغان موجود است. سیرة آل برغانی، آقابزرگ تهرانی (خطی).
[ویکی فقه] تحفه الابرار فی تفسیر القرآن. تفسیر تحفة الابرار فی تفسیر القرآن اثـر ملامحمد ملائکه برغانی قزوینی (م ۱۲۲۰ ق) از علمای شیعه (برای شرح حال بیشتر رجوع شود به این آدرس ).
تـفـسـیـر مورد بحث در دو مجلد بزرگ به زبان عربی و به شیوه کلامی است که از روایات نیز در تفسیر آیات قرآن سود جسته است.و در تاویل و تفسیر بعضی از آیات قرآن که امکان عنوان کردن مباحث فلسفی وجود داشته به طور گسترده وارد بحث های فلسفی گردیده است. نسخه اصل منحصر به فرد به خط مؤلف نزد حفید مفسر شیخ ملامحمد شهیدی در برغان موجود است. سیرة آل برغانی، آقابزرگ تهرانی (خطی).

جمله سازی با تحفه الابرار فی تفسیر القران

59- علل الشّرايع: ص 161، ح 3، إثبات الهداة: ج 3، ص 497، ح 268، حلية الابرار: ج 5، ص 207، ح 3، غيبة نعمانى: ص 237، ح 26.
از ربيع الابرار زمخشرى نقل شده: درباره خمر سه آيهنازل شد، اول آيه يسئلونك عن الخمر و الميسر ؛ بعد از اين آيه بعضى ازمسلمانان شرب خمر مى كردند و بعضى ترك نمودند، تا اين كه مردى شراب خورد و بهنماز ايستاد و پريشان گفت، لذا آيه:
در ربيع الابرار آمده است كه عيسى، آنگاه كه (محاق ) و (قمر در عقرب ) بود،زناشويى و سفر كردن را ناخوش مى داشت.
در كتاب ربيع الابرار مى نويسد: شخصى يهودى از حضرترسول خدا صلى اللّه عليه و آله پرسشى نمود، آن حضرت ساعتى مكث نمود و سپس جواباو را فرمود، يهودى پرسيد چيزى را كه مى دانستى چرا در آن توقف كردى ؟
56-بحارالا نوار: ج 44، ص 388، خصائص الحسينيّه: ص 184،مقتل خوارزمى: ج 1، ص 254، حلية الابرار: ج 3، ص 184، ح 4، مناقب ابن شهرآشوب:ج 4، ص 55، س 4.
8. و اكـثروا من زيارة الاخوان الابرار، فانهم الاخوان فى الطريق و الرفيق فى المضيق وزيارة القبور فى النهار غبا و تزوروا ليلاة.