ایه جزاى فحشا

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] آیه جزاى فحشا. آیه جزای فحشا آیه 15 سوره نساء است.
«والّتِی یأتِینَ الفحِشةَ مِن نِسائِکُم فَاستَشهِدوا عَلیهِنّ أَربَعةً مِنکُم فَإِن شَهِدوا فَأمسِکوهُنّ فِی البُیوتِ حَتّی یتوفّهُنَّ المَوتُ أَو یجعَلَ اللّهُ لَهُنَّ سَبِیلا»
'و از زنان شما کسانی که مرتکب زنا می شوند چهار تن از میان خود (مسلمانان) بر آنان گواه گیرید پس اگر شهادت دادند آنان ( زنان) را در خانه ها نگاه دارید تا مرگشان فرا رسد یا خدا راهی برای آنان قرار دهد'.
در این آیه به کیفر زنان شوهر داری پرداخته که مرتکب فحشا شده و چهار شاهد بر ضد آنان به شهادت برخاسته اند. بر اساس این آیه، چنین زنانی باید حبس ابد شوند تا مرگ آنان فرارسد؛ از این رو برخی آن را «آیه جزای فحشا» گفته و بعضی نیز آن را «آیة الاذی» یا «آیه حبس» نامیده اند:
این قانون (حبس ابد) با قانون رجم (سنگسار) نسخ شد، و یا به تعبیر برخی از دانشمندان، قانون 'حبس ابد' به قرینه «أَو یجعَلَ اللّهُ لَهُنَّ سَبِیلا» قانونی موقت بود که سپس قانون دائم رجم، برای زنای محصنه از ناحیه شرع مقدس تشریع شد. بنابراین، آیه جلد و قانون رجم ناسخ آیه جزای فحشا نیست؛ بلکه مبین آن است. برخی مانند ابومسلم اصفهانی، 'فاحشه' در این آیه را به 'مساحقه' تطبیق کرده اند؛ ولی این قول، مخالف اجماع مفسّران است.

جمله سازی با ایه جزاى فحشا

مـن از شما آقايان كه وقت خودتان و جوانى تان را براى اهداف انقلاب اسلامى صرف مىكـنـيـد، كـمال تشكر را مى نمايم. خداوند به شما جزاى خير عنايت فرمايد و بيش از پيشموفق باشيد.
و در مجمع البيان در ذيل آيه (ان ربك لبالمرصاد) آمده كه از على (عليه السلام )روايت شده كه فرمود: معنايش اين است كه پروردگار تو قادر است جزاى مردم نافرمان رابدهد.
بعضى ديگر گفته اند: امر (برو) امر حقيقى است، و عبارت اخراى (اخرج منها فانكرجيم ) است، و كلمه موفور به معناى كامل است، و جزاى موفور آن جزائى است كه چيزىاز آن ذخيره نگردد و همه اش داده پشود، و معناى آيه روشن است.
هيچ كس نمى داند چه پاداش هاى مهمى كه مايه چشم روشنى است براى آنها مخفى شده است. اين پاداش عظيم جزاى كارهاى خيرى است كه در دنيا انجام مى دادند.
كلمه (نقر) به معناى كوبيدن، و كلمه (ناقور) به معناى هر چيزى است كه به آنمى كوبند تا صدا كند، و جمله (نقر در ناقور) نظير جمله (نفخ درصور) كنايه اززنده كردن مردگان در قيامت و احضار آنان براى حساب رسى است، و جمله مورد بحثشرطى است، و جزاى آن جمله (فذلك...) است.