ابل ارمان

دانشنامه آزاد فارسی

آبل آرمان. آبِل، آرْمان (۱۹۰۳ـ۱۹۷۳)(Abel, Armand)خاورشناس بلژیکی. در دانشگاه بروکسل درس خواند و در ۱۹۲۴ از آن جا در رشتۀ واژه شناسی یونانی و لاتینی دانشنامۀ دکتری گرفت. در ۱۹۳۱ـ۱۹۳۲ تحصیلاتش را در پاریس، در مدرسه زبان های زندۀ شرقی و مدرسۀ مطالعات عالی، پی گرفت. در ۱۹۳۹ نخستین کلاس عربی را در موسسۀ مطالعات عالی بلژیک دایر کرد. استاد اسلام شناسی و تاریخ ادیان در دانشگاه بروکسل بود و در ۱۹۵۸ استاد اسلام شناسی و زبان عربی نو در دانشگاه گان شد. از آثارش: پژوهشی دربارۀ سفالینه های مصر در دورۀ اسلامی، سفالینه های عربی مصر از سدۀ ۸ تا ۱۶م (بروکسل، ۱۹۳۰)؛ تأثیر مباحثات اسلامی ـ مسیحی در شکل گیری تفسیر قرآن (۱۹۳۵)؛ درس هایی از هزارویک شب (بروکسل، ۱۹۳۹)؛ ارسطو، افسانه و تاریخ (بروکسل، ۱۹۴۴)؛ قرآن (۱۹۵۱)؛ داستان اسکندر، افسانۀ سده های میانه (۱۹۵۵).

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آبل آرمان. آبِل، آرمان (۱۹۰۳ـ۱۹۷۳م)، استاد تاریخ و معارف اسلامی، عرب شناس، لُغَوی بلژیکی و صاحب تحقیقات و آثار بسیار در مسائل دینی، تاریخی، باستان شناسی و جامعه شناسی دارد.
آبل در شهر اوکل از ایالت برابان بلژیک زاده شد و در ۳۱ مه ۱۹۷۳ به گونه ناگهانی در «اَوان» چشم از جهان فرو بست.
تحصیلات
تحصیلات ابتدایی را در آموزشگاههای محلی ایکسل و شیربیک به پایان برد و آنگاه تحصیلات دبیرستانی را در مدرسه آتنه شیربیک دنبال کرد (۱۹۱۴ـ۱۹۲۰). معلمان این دبیرستان از استادان دانشگاه آزاد بروکسل بودند که از سوی مهاجمان آلمانی بسته شده بود. حضور این استادان در آن دبیرستان به آبل این فرصت را داد که بنیادهای دانش را از کسانی چون گوستاو شارلیر و هانری گرگوار و هانری لیبرخت فراگیرد. گراگواروی را به فراگیری زبان یونانی تشویق کرد. آبل در ۱۹۲۰ وارد دانشگاه بروکسل شد و در آن جا به تحصیل لغت شناسی کلاسیک، فلسفه محض و علوم پرداخت. از ۱۹۲۴ به دریافت درجه دکتری در لغت شناسی کلاسیک توفیق یافت. از ۱۹۲۳ در دبیرستان قدیمی خود آتنه آغاز به تدریس کرد و پس از دو سال در ۱۹۲۵ به همراه هانری گرگوار راهی مصر شد. آنجا در مقام ریاست دانشکده ادبیات به تدریس زبانهای یونانی و لاتین پرداخت. وی فراگیری زبان عربی را در این کور آغاز کرد و این کار را تا پایان عمر ادامه داد.
فعالیتها
در کاوشهای باستان شناختی فُسطاط، قاهره قدیم، شرکت جست و شماری از اشیاءِ سفالین دوران اسلامی را که در فهرست مصری آن یاد نشده بود، تکمیل و تعمیر و ارائه کرد. زیر نظر گاستن ویت که در آن زمان رئیس موزه ملی هنرهای عرب بود، کتابی درباره اثار سفالین عهد ممالک منتشر کرد. این کتاب چندی بعد تکمیل شد و بار دیگر با عنوان « آثار سفالین دوران اسلامی مصر» در بروکسل انتشار یافت. پس از بازگشت از مصر از ۱۹۲۸ تا ۱۹۵۳ باز در دبیرستان آتنه به کار تعلیم پرداخت.
← تدریس
...

جمله سازی با ابل ارمان

💡 كودكى كه براى حفظ ارمان الهى و رسالترسول الله (ص ) و امامت على ابن ابيطالب عليه السلام، رنجها مى برد و بزرگترينسختيها را براى نگهدارى و پاسدارى از رازهاى پدرتحمل مينمايد.

💡 این احزاب طیف‌های متنوعی را شامل می‌شوند که هنوز به ارمان‌های مارکسیسم وفادار بوده و در این راه فعالیت می‌کنند. از جمله این گروه‌ها می‌توان به حزب کمونیست ایران، حزب کمونیست کارگری ایران اشاره کرد.

💡 بعد از انقلاب ایدئولوژیک در این سازمان گروهی از افراد در اعتراض به این موضوع در پاریس گرد هم آمده و ضمن وفاداری به ارمان مجاهدین اولیه و موسی خیابانی اعلام گروهی بنام مجاهدین خلق ایران: راه موسی خواندند.

💡 بعد از انقلاب ایدئولوژیک در این سازمان گروهی از افراد در اعتراض به این موضوع در پاریس گرد هم آمده و ضمن وفاداری به ارمان مجاهدین اولیه و موسی خیابانی اعلام گروهی بنام مجاهدین خلق ایران: راه موسی خواندند.

💡 موریس بوشور از کسانی‌است که کاملاً تحت تأثیر افکار خیام درآمده و نمایشنامهٔ رؤیای خیام هماهنگی فکری او را با شاعر ایرانی به خوبی نشان می‌دهد. همچنین ارمان رنو و آندره ژید هم از او مایه گرفته‌اند.