تعارض خبر واحد و اجماع منقول

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تعارض خبر واحد و اجماع منقول، تنافی میان مدلول خبر واحد و اجماع منقول را می گویند.
تعارض خبر واحد و اجماع منقول، به معنای تنافی میان مدلول دو دلیل است، در جایی که یکی از آن دو، خبر واحد و دیگری اجماع منقول می باشد.
حکم
در تعارض خبر واحد با اجماع منقول، اگر اجماع منقول همراه با قراین قطعی باشد بر خبر واحد مقدم است، و اگر اجماع منقول، ظنی باشد همراه با قراین قطع آور نباشد چنان چه یکی از آن دو دارای مرجحی باشد، طرف راجح مقدم است، و اگر مرجحی برای یکی از آن دو نباشد، میان اصولی ها نسبت به حکم آن، به شرح زیر، اختلاف وجود دارد:۱. اجماع به دلیل علو سند و عدم احتمال تقیه در آن، بر خبر واحد مقدم است؛۲. خبر واحد به دلیل اظهریت در صدور از معصوم علیه السّلام؛ بر اجماع منقول مقدم است؛۳. هر دو مساوی هستند، مانند دو خبر منقول.

جمله سازی با تعارض خبر واحد و اجماع منقول

و اين تفسير همانطور كه گفتيم مستند به بعضى از اخبار است كه در تفسير اين آيات واردشده، و ليكن از آنجا كه همه خبر واحد است و مضمونش هيچ شاهدى از قرآن و غير قرآنندارد نمى توان به آن اعتماد نمود.
اشاره الف. احاديثى كه در طىّ ارزيابى معناى روح القدس بدان استناد مى شود، بر فرضِ اعتبار سند، حجت بالغ و برهان قاطع نيست؛ زيرا در اين گونه معارف غيرتعبّدى نمى توان به غير حديث متواتر يا خبر واحد محفوف به قراين قطعى استدلال كرد، ليكن در حدّ امكانِ اسنادِ ظنّى قابل بهره ورى است.
اين بيان گرچه از نظر حدسْ به ماجراى تاريخى مستند است، ليكن افزون بر اين كه ريشه تاريخى معتبرى براى آن اثبات نشده، زيرا اين قصّه نه به صورت متواتر نقل شده، و نه به صورت خبر واحد معتبر و محفوف به قراين در تاريخ آمده، مشتمل بر چندين خلاف ظاهر است:
638) اين نحوه بيان، يعنى تقابل واحد بودن خبر و صحت آن،دليل بر عدم صحت و اعتبار آن در نظر شيخ طوسى رحمة الله عليه است. از اين رو، چنانكه در اصول فقه بيان شده، نمى توان بهمثل شيخ الطائفه نسبت داد كه به نحو اطلاققائل به اعتبار خبر واحد ثقه است.