سیره امام حسن

امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) به عنوان یکی از معصومین و انسان کامل، نمونه‌ای از کمالات اخلاقی و فضائل انسانی است. ویژگی‌هایی همچون بردباری، گذشت، تواضع، فروتنی، شجاعت و سخاوت از بارزترین صفات ایشان به شمار می‌رود. ایشان در زندگی خود نشان دادند که اخلاق نیکو و رفتار کریمانه، رکن اصلی انسانیت و پیام دین اسلام است. در کلام پیامبر (ص) نیز آمده که هدف بعثت تکمیل مکارم اخلاق بوده و امام حسن (ع) مصداق عینی این امر است.

علم و تقوا در زندگی امام حسن

یکی از ویژگی‌های برجسته امام حسن، علم لدنی و معرفت الهی ایشان بود که از جانب خداوند به ایشان عطا شده بود. ایشان نه تنها در اخلاق، بلکه در دانش و حکمت نیز از دیگران پیشی داشتند و به حق از بهترین نمونه‌های تقوی و عبادت در زمان خود بودند. شواهد تاریخی نشان می‌دهد که امام حسن، اهل ذکر و یاد خدا بود و با تواضع و زهد بی‌نظیری زندگی می‌کردند، به گونه‌ای که حتی هنگام عبادت، آثار خشیت و تواضع در چهره و رفتار ایشان مشهود بود.

عبادت، زهد و مجاهدت در راه حق

امام حسن (ع) بارها پیاده به حج مشرف شدند و با سختی‌ها و دشواری‌ها کنار آمدند تا نشان دهند که بندگی خدا و رعایت اخلاق اسلامی برایشان در اولویت بوده است. همچنین شجاعت و شهامت ایشان در راه دفاع از حق و عدالت در تاریخ ماندگار است. سیره عملی امام، همراه با فصاحت کلام و رفتار متین، برای همه انسان‌ها الگو و راهنماست و نشان‌دهنده بالاترین درجه اخلاق و معنویت در دوران خود است.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] امام مجتبی (علیه السّلام)، به عنوان نمونه انسان کامل و الگوی بشریت؛ دارای امتیازات اخلاقی فراوانی مانند بردباری و گذشت، کرم و سخاوت، تواضع و فروتنی، شجاعت و شهامت و... می باشند.
یکی از مسائل مهمی که همیشه در مورد انسان مطرح می شود؛ اخلاق حسنه می باشد که انسان کامل باید خود را به آن متخلق نماید. اهل بیت (علیهم السّلام) تنها انسان هایی هستند که در اوج این قله ایستاده و اسوه دیگر افراد هستند. تواضع، فروتنی، خداترسی، روابط حسنه، احترام متقابل و کمک به بینوایان از ابعاد برجسته زندگی آن سرور جوانان بهشتی است. سیوطی در تاریخ خود می نویسد: «کان الحسن رضی الله عنه له مناقب کثیره، سیدا حلیما، ذا سکینه و وقار و حشمه، جوادا، ممدوحا؛ حسن بن علی دارای امتیازات اخلاقی و فضائل انسانی فراوان بود، او شخصیتی بزرگوار، بردبار، با وقار، متین، سخاوتمند، و مورد ستایش بود.» پیامبر اسلام در حدیث شریف نبوی چنین فرموده اند: «انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» جالب این است که امام حسن (علیه السّلام) مکارم اخلاق را حدیثی به اینگونه تفسیر کرده و فرموده است: «ثلاث من مکارم الاخلاق: تعطی من حرمک، و تصل من قطعک و تعفو عمن ظلمک؛ سه چیز از مکارم اخلاق است: عطا کنی به کسی که تو را محروم کرده و بپیوندی به کسی که از تو بریده، و در گذری از کسی که به تو ستم کرده!» مرحوم شیخ صدوق در کتاب امالی به سند خود از امام صادق (علیه السّلام) روایت کرده که آن حضرت فرمود: حسن بن علی (علیه السّلام) عابدترین مردم زمان خود و زاهدترین آنها و برترین آنها بود، و چنان بود که وقتی حج به جای می آورد، پیاده به حج می رفت و گاهی نیز پای برهنه راه می رفت و چنان بود که وقتی یاد مرگ می کرد می گریست، و چون یاد قبر می نمود می گریست، و چون از قیامت و بعث و نشور یاد می کرد می گریست، و چون متذکر عبور و گذشت از صراط در قیامت می شد می گریست و هر گاه به یاد توقف در پیشگاه خدای تعالی در محشر می افتاد، فریادی می زد و روی زمین می افتاد... و چون به نماز می ایستاد بندهای بدنش می لرزید، و چون نام بهشت و جهنم نزد او برده می شد مضطرب و نگران می شد و از خدای تعالی رسیدن به بهشت و دوری از جهنم را درخواست می کرد... و هرگاه در وقت خواندن قرآن به جمله «یا ایها الذین آمنوا» می رسید می گفت: «لبیک اللهم لبیک»... و پیوسته در هر حالی که کسی آن حضرت را می دید به ذکر خدا مشغول بود، و از همه مردم راستگوتر، و در نطق و بیان از همه کس فصیح تر بود.. در این جا شمه ای از سیره اخلاقی و عملی امام را ذکر می نماییم.
علم لدنی
مهمترین امتیاز انسان نسبت به سایر موجودات حتی ملائکه دانش و بینش است. در قرآن کریم آمده است: «و علم آدم الاسماء کلها ثم عرضهم علی الملائکه فقال انبئونی باسماء هؤلاء ان کنتم صادقین قالوا سبحانک لا علم لنا الا ما علمتنا؛ علم اسماء (علم اسرار آفرینش و نام گذاری موجودات) را همگی به آدم آموخت، بعد آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود: اگر راست می گویید، اسامی این ها را به من خبر دهید. عرض کردند: تو منزهی، ما چیزی جز آنچه به ما تعلیم داده ای نمی دانیم.» برترین علم ها، نیز علمی است که مستقیما از ذات الهی به شخصی افاضه شود که به آن « علم لدنی» گفته می شود. خداوند در مورد حضرت خضر (علیه السّلام) می فرماید: «و علمناه من لدنا علما؛ علم فراوانی از نزد خود به او آموخته ایم.» امام حسن مجتبی (علیه السّلام) دارای چنین علمی بود. به برخی روایات در این زمینه توجه کنید:۱- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) در حدیثی فرمودند: «لو کان العقل رجلا لکان الحسن؛ اگر قرار بود عقل به صورت یک انسان تجسم پیدا کند به صورت امام حسن (علیه السّلام) ظاهر می شد.» ۲- عثمان بن عفان درباره علم امام حسن (علیه السّلام) خطاب به شخصی که در نزد او حاضر بود می گوید: «و من لک بمثل هؤلاء الفتیه اولئک فطموا العلم فطما و حازوا الخیر والحکمه؛ کجا می توانی مثل این جوان ها را پیدا کنی؟ آنان (از خاندانی هستند) که کانون علم و حکمت و سرچشمه نیکی و فضیلت اند. ۳- امام علی (علیه السّلام) درباره فرزندش امام حسن (علیه السّلام) بعد از شنیدن سخنان او با ابوسفیان در حالی که کودکی چهارساله بیش نبود، فرمود: «الحمد لله الذی جعل فی آل محمد من ذریه محمد المصطفی نظیر یحیی بن زکریا «وآتیناه الحکم صبیا»؛ سپاس خدای را که در میان آل محمد و در نسل پیامبر خدا، کسی را قرار داد که همچون یحیی بن زکریاست، که خداوند در مورد او فرمود: به وی علم و دانش در کودکی عطا کردیم.» ۴- معاویه، به امام حسن مجتبی (علیه السّلام) عرض کرد: شنیده ام رسول خدا (صلی الله علیه و اله وسلّم) مقدار خرمای درخت را می دانست، آیا چیزی از آن علم در نزد شما هم وجود دارد؟ شیعیان شما چنین می پندارند که شما به همه چیز؛ آنچه در زمین است و هر چه در آسمان است آگاهی دارید. حضرت فرمود: «ان رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلّم) کان یخرص کیلا و انا اخرص عددا؛ پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) مقدار وزن و پیمانه درخت خرما را می گفت و من عدد آن را می گویم.» معاویه گفت: این درخت خرما چند عدد خرما دارد؟ حضرت فرمود: چهار هزار و چهار عدد. دانه های خرما را شمردند و دیدند همان مقدار است که حضرت فرموده است. 
زیارت کعبه
امام حسن (علیه السّلام) بارها پیاده به سفر حج رفت که عدد آنها را برخی ۲۰ سفر و برخی ۲۵ سفر ذکر کرده اند، که از آن جمله حاکم نیشابوری از دانشمندان اهل سنت به سند خود از عبدالله بن عبید روایت کرده که گوید: «لقد حج الحسن بن علی خمسا و عشرین حجه ماشیا و ان النجائب لتقاد معه؛ به راستی که حسن بن علی ۲۵ سفر پیاده به حج رفت و مرکب های راهوار او را بدون سوار همراهش می کشیدند.» و نظیر این روایت را بیهقی در سنن کبری و بیش از ده نفر دیگر از دانشمندان اهل سنت از عبدالله بن عبید روایت کرده اند. چنانکه در بیش از پنجاه حدیث دیگر از راویان و مؤلفان اهل سنت به سندشان از محمد بن علی و علی بن زید بن جذعان به همین مضمون روایاتی نقل شده است. در ذیل به چند نمونه از این روایات اشاره می گردد.۱- ابن عساکر به سندش از محمّد بن علی (علیه السّلام) نقل می کند که حسن بن علی (علیهماالسّلام) فرمود: «انّی استحیی من ربّی عزّوجلّ ان القاه و لم امش الی بیته؛ همانا من از پروردگارم حیا می کنم که به ملاقات او روم در حالی که با پای پیاده به سوی خانه او نرفته ام.» ۲- ابن شهر آشوب در کتاب مناقب گوید: «و لقد رایته فی طریق مکه ماشیا فما من خلق الله احد رآه الا نزل و مشی حتی رایت سعد بن ابی وقاص یمشی؛ من آن حضرت را در راه مکه پیاده مشاهده کردم و هیچ یک از خلق خدا نبود که او را مشاهده کند جز آنکه پیاده می شد و پیاده می رفت تا آنجا که سعد بن ابی وقاص را دیدم که به احترام آن حضرت پیاده می رفت.» ۳- ابن عباس می گوید: «من بر هیچ چیز که در جوانی از من فوت شده پشیمان نشدم جز آنکه در آن ایام پیاده به حج نرفتم. همانا حسن بن علی ۲۵ بار پیاده حج بجا آورد در حالی که اسبان نجیب او را همراهی می کردند...» 
شجاعت و شهامت
...

فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال راز فال راز فال چوب فال چوب فال تک نیت فال تک نیت فال انگلیسی فال انگلیسی