علینقی

اسم پسرانه علینقی یک نام مرکب و با معانی خاص و معنادار است که در فرهنگ اسلامی و شیعه اهمیت ویژه‌ای دارد:

معنی اصلی: علینقی ترکیبی از دو اسم علی و نقی است.

علی به معنای بلندمرتبه و عالی است و به شخصیت بزرگ و مقام والای حضرت علی (ع) اشاره دارد.

نقی به معنای پاکیزه و خالص است و همچنین به عنوان نام امام دهم شیعیان، امام نقی (علی بن محمد الهادی) شناخته می‌شود.

محوریت مذهبی: این نام به شخصیت‌های بزرگ اسلامی اشاره دارد، به ویژه حضرت علی (ع) که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شخصیت‌های تاریخ اسلام شناخته می‌شود و امام نقی (ع) که به عنوان یک امام معصوم و پاکیزه در مذهب شیعه محترم است.

نکات فرهنگی: انتخاب نام علینقی می‌تواند نماد ارادت و احترام به این دو شخصیت بزرگ مذهبی باشد و همچنین نمایانگر ویژگی‌های مثبت مانند بلندی مقام، پاکیزگی و خلوص نیت باشد. این نام به فرد الهام می‌دهد که با پیروی از ارزش‌های انسانی و دینی در زندگی خود، به درجات بالایی دست یابد.

لغت نامه دهخدا

علینقی. [ ع َ ن َ ] ( اِخ ) ابن احمدبن زین الدین احسائی. رجوع به علینقی احسائی شود.
علینقی. [ ع َ ن َ ] ( اِخ ) ابن احمدعلی خان همدانی. متخلص به ایجاد. رجوع به علینقی ایجاد شود.
علینقی. [ ع َ ن َ ] ( اِخ ) ابن حسن بن محمدبن علی طباطبایی حایری. فقیه امامی اهل کربلاء. وی در سال 1289 هَ. ق. درگذشت. او راست: 1- الدرة الحائریة فی شرح کتاب الشرائع. 2- الدرة فی العام و الخاص. ( از الاعلام زرکلی ).
علینقی. [ ع َ ن َ ] ( اِخ ) ابن حسن طباطبایی حایری. رجوع به علی نقی طباطبایی شود.
علینقی. [ ع َ ن َ ] ( اِخ ) ابن محمد صالح مازندرانی. متخلص به سابق. رجوع به علینقی سابق شود.
علینقی. [ ع َ ن َ ] ( اِخ ) ابن محمدهاشم طغایی کمرنی فراهانی شیرازی. ملقب به عزالدین. رجوع به علینقی شیرازی شود.
علینقی. [ ع َ ن َ ] ( اِخ ) ابن نقدعلی خان هندی. متخلص به نظم و به انصاف. رجوع به علینقی انصاف شود.

فرهنگ فارسی

ابن نقد علی خان هندی متخلص به نظم و به انصاف

فرهنگ اسم ها

اسم: علینقی (پسر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: a.-naqi) (فارسی: علي‌نقي) (انگلیسی: ali-naghi)
معنی: ترکیب دو اسم علی و نقی ( بلندمرتبه و پاکیزه )، از نام های مرکب، ( علی و نقی )، نام امام دهم شیعیان

جملاتی از کلمه علینقی

دروازه حاج علینقی یکی از دروازه‌های چهارگانه قلعه سلطان‌آباد بوده که همزمان با ساخت بنای شهر، این دروازه نیز ساخته شده است. این دروازه، گذرگاه غربی قلعه محسوب می‌شده است.
تئوری موسیقی (که در نسخه‌های اولیه موسیقی نظری نام داشت) کتابی است اثرِ موسیقیدان ایرانی، علینقی وزیری. این کتاب نخستین بار در آبان سال ۱۳۱۳ ه‍. خ چاپ و با حمایت وزارت معارف منتشر شد و در سال ۱۳۷۱ توسط «انتشارات صفی‌علیشاه» به چاپ مجدد رسید. از این کتاب به عنوان نخستین کتاب «تئوری موسیقی ایرانی و غربی» در ایران یاد می‌شود.
شکل دیگری از چهارگاه نیز در موسیقی معاصر ایران دیده می‌شود که در آن هیچ کدام از نت‌ها ریزپرده‌ای نیستند و همگی به فواصل نیم‌پرده‌ای موسیقی غربی تغییر یافته‌اند. علینقی وزیری این شکل از چهارگاه را که می‌توان روی سازهای غربی نظیر پیانو اجرا کرد، «چهارگاه فرنگی» می‌نامد.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم